"TATKALA LAUT BERGELORA, JANGAN DIIKUT ORANG KE LAUT" - MB NEGERI SEMBILAN

8 Mar 20169comments

1. Den selalu jumpo MB Negeri Sembilan walaupun kadang-kadang , MB pun tak "aware" dengan den. Sobab den kekadang duduk jauh-jauh memandang tepat kek muko MB selaku rakyat marhain yang bilo donga MB turun tompek kito, kito akan teruja nak salam , sapa , selfie dan sebagainya. Alhamdulillah den nak kobar, den selalu tidak dikecewakan MB ini. :-) 

2. Ada dalam satu program , MHS dengar Tok Mat cakap macam ni : 

"Tatkala Laut Bergelora , kita jangan ikut orang ke laut. Apa yang sepatutnya kita buat adalah perbaiki bot, jahit balik pukat yang koyak. Kalau kita ikut ke laut, alamat lemas lah kita .. "
Cantik betul bahasa yang digunakan TOK Mat. Tepat, segalanya tepat untuk diperhalusi semua rakyat dalam mendepani cabaran ekonomi dan politik negara. Mungkin maksud Tok Mat masa tu untuk perkara lain, tetapi perumpamaan yang tok mat pakai ni boleh disinonimkan dengan apa yang berlaku dalam kepimpinan negara ketika ini. Jangan kita ikut rentak dan kemelut yang sedang bergelora ini, nanti kita yang lemas. 

Apa yang kita kena buat adalah , muhasabah diri, perbaiki kelemahan diri, keluarga dan komuniti. Bila sampai masa belayar, eloklah kita belayar dengan persediaan yang rapi, rasional dan akhirnya akan membuahkan hasil yang cemerlang.  -Amin - 

MHS 



Share this article :

+ comments + 9 comments

8 March 2016 at 23:52

Mereka ni bukan saja ikut kelaut tapi dah mulai bakar kelambu kerana takutkan nyamuk!! Nanti bila nyamuk bawa Zika mai mati tergoleklah semuanya kerana kelambu dah takdak !!!Jadi kita Al fatihah dan tanamla mereka...

8 March 2016 at 23:55

setuju, Melayu Raya.

Anonymous
9 March 2016 at 01:38

Kalau kat India & Pakistan mereka lebih suka
bunuh NYAMUK daripada bakar kelambu.
Buat apa bakar kelambu,lebih baik bunuh nyamok.
Curah ubat ke dalam longkang yang airnya
bertakong, sembor ubat nyamok keliling
kampong, buang sampah sarap tempat nyamok
bertndang.
Buat apa bakar kelambu.
Nyamok masih berkeliaran, hisap darah kamu.
Kan ke bodoh tu.

Anonymous
20 April 2016 at 01:38

Takda mananya nak bakar kelambu, cuma nyamuk jer yang nak dibunuh. Mana ada dari dulu sampai sekarang dari zaman guna kelambu lagi..mana ada orang bakar kelambu kerana marahkan nyamuk..bodoh ke apa. Sekarang ni guna spray jer banyak nyamuk yang akan mati. abis cerita.

13 May 2016 at 07:29

Anda menyiapkan beberapa mata baik di sana. Saya melakukan carian mengenai isu itu dan mendapati majoriti orang akan mempunyai pendapat yang sama dengan blog anda.

31 May 2016 at 09:01


Coucou, ton blog est trop ! Je viens tous les jours et cela me plait beaucoup
voyance gratuite par mail

21 June 2016 at 07:07

Sentiasa begitu menarik dan sebagainya mempelbagaikan, saya gembira bahawa saya kurang upaya anda membawa saya kebahagiaan. Pastikan ia!

3 May 2017 at 06:57

Vraiment sympa ce site web
gay telephone

Anonymous
23 August 2022 at 04:17

J’ai passé un bon moments et j en ai eue plein les yeux!!!
voyance offerte mail gratuit

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team