7 Tanda Isteri Derhaka Pada Suami

9 Jul 201247comments

Gambar Sekadar Hiasan


Rasulullah saw dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah Radhiallah r.a bermaksud :
"Aku pernah bertanya kepada Baginda: "Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri ?"
Baginda menjawab : "Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya". 
Kemudian aku bertanya lagi : "Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?"
Baginda menjawab : "Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya."
(Riwayat Bazar dan al-Hakim)

Dalam sebuah hadis yang lain pula Baginda bersabda bermaksud : 
"Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya."
(Riwayat Tirmizi dab Ibnu Hibban)

Kita jangan keliru, apabila wanita disebut sebagai isteri, bukanlah untuk merendahkan taraf wanita itu. Ia adalah sebagai suatu jaminan hak supaya mereka itu dipelihara, dilindungi dan dibela dengan baik oleh suami.

Antara sebabnya ialah mudahnya si wanita bergelar isteri melakukan kederhakaan kepada suaminya. Mungkin tak sedar, tetapi begitulah manusia, sering terbabas ke kancah khilaf akibat nafsu dan hasutan. Wahai isteri, sesungguhnya kedudukan si isteri adalah bersama suaminya. Betapa buruk dan teruk pun suami itu, adalah tanggungjawab isteri untuk menghormati dan memperbetulkan kesilapan si suami. Ingatlah syurga bagi isteri adalah terletak pada suaminya sendiri...

Jika ada para isteri yang tidak menunaikan tanggungjawabnya kepada suami dengan sebaik-baiknya, dan menganggap tanggungjawab terhadap suami itu hanya membebankan dan menyusahkan dirinya, maka isteri yang sedemikian itu dikhuatiri termasuk di dalam kategori isteri yang menderhaka atau nusyuz.

Apakah ciri atau tanda isteri yang derhaka itu? Ini perlu diketahui semata-mata untuk dijadikan langkah waspada agar para isteri terhindar daripadanya. Berikut diketengahkan antara ciri atau tanda isteri derhaka.

Terdapat 7 tanda-tanda awal isteri derhaka kepada suami.

1 - Menghina atau mengumpat suami
Bersifat amanah iaitu menjaga maruah diri sendiri sebagai isteri dan menjaga maruah suami terutama di dalam perkara-perkara rahsia peribadi dan rumah tangga. Isteri ialah orang yang paling hampir kepada suami yang tahu segala kekurangan dan kelemahan suaminya. Membuka rahsia suami atau menyebarkannya akan menjejaskan kewibawaan suami, sekali gus menggugat keharmonian rumah tangga kerana suami telah hilang kepercayaan terhadap isteri. Jika membuka rahsia suami dianggap menjejaskan kewibawaan suami, apatah lagi menghina atau mengumpat suami.

2 - Mengherdik dan menceritakan kelemahan serta kekurangan suami pada orang lain
Sifat ini terlalu berat dan buruk untuk ditanggung oleh seorang suami. Si isteri tidak sepatutnya dalam apa keadaan sekalipun mengherdik dan menceritakan kelemahan serta kekurangan suami pada orang lain. Adalah sepatutnya kita sebagai isterisentiasa bersedia untuk menggembirakan hati suami, sama ada dengan tingkah laku yang menawan, tutur kata yang menjadi penawar serta perhiasan diri zahir dan batin. 


Rasulullah saw bersabda :
Tiada faedah yang paling baik diperoleh seorang mukmin (suami yang beriman) selepas bertaqwa kepada Allah azza wa jalla selain isteri yang solehah.

3 - Isteri keluar rumah tanpa kebenaran suami
"Apabila perempuan keluar rumah, sedangkan suaminya membencinya, dia dilaknat oleh semua malaikat di langit, dan semua apa yang dilaluinya selain daripada jin dan manusia sehingga dia kembali."
(Diriwayatkan oleh Thabarani di dalam al-Awsat) 

4 - Isteri mendoakan kecelakaan buat suami
Isteri yang solehah adalah isteri yang sentiasa mendoakan kebaikan, kesejahteraan dan rahmat Allah swt bagi suaminya dan bukannya sebaliknnya. 

5 - Membenci kegemaran suami
Mengakui dan menerima kenyataan bahawa suami adalah ketua di dalam kepimpinan keluarga sesebuah rumah tangga. Tiada siapapun yang menyangkal bahawa suami telah diberikan kelebihan satu darjah daripada isteri. Satu kurniaan Allaw swt yang meletakkan suami bertanggungjawab menjaga serta mengawal keselamatan dan kesejahteraan perjalanan hidup keluarganya di dunia dan akhirat serta suami wajib memberi nafkah isteri dan anak-anaknya. Sememangnya ada ketika dan masa kita rasa kehendak kita sebagai isteri tidak dipenuhi sewajarnya. Namun yang demikian itu tidak bermakna kita dengan sewenang-wenangnya berhak menafikan kesukaan atau kegemaran si suami.

Firman Allah :
Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. (An-Nisa : 34)


6 - Menjadi tekanan kepada suami
Tidak dinafikan keadaan ekonomi hari ini adakalanya mampu memberi impak besar kepada sesebuah institusi kekeluargaan. Namun begitu, si isteri perlu bersikap bijaksana dan rasional dalam mentadbir harta benda suami tanpa membazirkannya. Jangan meminta sesuatu yang di luar kemampuannya kerana hal yang demikian akan menyebabkan tekanan dan ketegangan di dalam kehidupan suami. Di samping itu juga, adalah lebih baik jika si isteri sama-sama membantu menguruskan rumahtangga agar ini dapat mengurangkan tekanan kepada si suami.


Apabila suami menyuruhnya, ia mentaatinya. Jika suami memandangnya ia menggembirakan hati suaminya. Sekiranya suami bersumpah, ia memenuhi sumpah suaminya itu. Apabila ia keluar kerana bertugas atau berjuang, ia menjaga maruahnya dan maruah suaminya serta menjaga harta benda suaminya dengan cara berjimat cermat membelanjakannya.
(Riwayat Ibnu Majah)

7 - Mengungkit-ungkit janji suami
Redha dan bersyukurklah dengan setiap pemberian suami. Sesungguhnya itulah nikmat dan rezeki yang terbaik bagi isteri.

Sabda Rasulullah saw :
"Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita. Rasullullah saw ditanya: "Mengapa demikian ya Rasulullah?" Baginda menjawab: "Wanita mengkufurkan suaminya dan mangkufurkan ihsannya. Jikalau engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum merasa berpuas hati dan merasa cukup."
(Riwayat al-Bukhari)

Dalam hadis yang lain Rasulullah saw bersabda dan bermaksud :
"Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: "Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?" Baginda menjawab : "Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya."
(Riwayat Muslim)


InsyaAllah mudah2an pembacaan ini ada manfaatnya dan sungguh berhikmah.  


Share this article :

+ comments + 47 comments

29 April 2014 at 19:10

kalau suami suka buat sepah, lepastu isteri benci tabiat suami dia tu. kira derhaka ke? (suka-buat-sepah tu consider kegemaran suami ke?)

6 May 2014 at 05:29

Sama saja.msg2 tak nak beralah..msg2 merasakn diri mereka benar seperti tak ada wt salah.kita cma merancang tapi sebaliknya semuanya ketentuan Allah s.w.t

Anonymous
14 May 2014 at 01:52

Farhana Saadon

Takkan sampai mcm tu sekali sesingkat fikiran untuk meminta pendapat yg awak utarakan tu..Fikirlah secara logik dan seperti yg telah diperkatakan di atas. Pendapat awak tu cuma perlukan samada perbincangan atau didikan asal yg diterima oleh pasangan masing2 sebelum menempuh alam rumahtangga. Apa yg saya tau klu suami jenis suka buat sepah2 ni 2 je jenisnya. Pertama Penagih Dadah atau Kedua Kaki botol / mabuk...atau nk lagi tepat cacat penglihatan..!!

Anonymous
5 July 2014 at 10:54

Kalau x nk ikut apa yg disuruh agama baik jgn kawin sbb tkt2 nti jd sbhagian bahan bakar api neraka...selagi suami perintah harus ikut melainkn perkara2 yg dilarang islam...suami jahat ka apa ka balasan suami yg tgung bkn isteri...tp klu isteri x yg mmbuat dosa tnpa dtegur suami maka si suamipn mndapat balasan jga...adilkn...maknanya isteri lbh mudah utk ke syurga brbnding suami ttp byk ddlm neraka...p.s..bkn sy kata k...blh check hadis n alquran..

Anonymous
10 August 2014 at 02:51

Penat kemah umah bila suami buat sepah suruhnsuami khwin lagi satu la... 2 orng kemas umah xpenat sngt.....

Anonymous
10 August 2014 at 22:39

kalau mak ko membebel penat kemas rumah..ko suruh bpk ko kahwin lg ke?! anak apa ko ni?!

Anonymous
9 September 2014 at 05:44

kemas rumah tu tanggungjawab suami...cek hadis or ayat al qurAN...

Anonymous
22 September 2014 at 17:03

Jika suami balik Kejam lewat...lepak penting kan kawan sri bini..nafkah zahir batin syamsul...zahir mon.
Makan.baginda..kasih Syg...jaga hati ...macamana..

Anonymous
2 October 2014 at 05:06

akhir zaman skang ni...

yg komen pedas2 ni mesti bini br lepas gadoh dgn laki..

hrmmm..

Anonymous
4 October 2014 at 03:31

memang benar tanggungjawab kerja, kemas, masak,cuci baju semua atas suami. isteri duduk diam je dan taat. tapi isteri sekarang ramai jenis, tak boleh duduk diam, boring kat rumah, nak bekerjaya utk memenuhi keperluan diluar kemampuan suami, tak nak duduk rumah buruk semampu suami. akhirnya rumahtangga hambar... isteri lebih suka melayan di luar yg memberikan wang ringgit berbanding kehendak suami apabila penat balik ke rumah. fitnah syaitan begitu baik meresap dalam masy kita sehingga menjadi norma kehidupan. allahualam.

Anonymous
4 October 2014 at 03:33

klu suami nak letak sorang org gaji pompuan dlm rumah tolong buat kerja itu ini, si isteri tak nak pulak, hmm. isteri taat ke mcm tu ;)

Anonymous
6 October 2014 at 21:49

Saya seorang suami. ramai kata untung si dia kahwin dgn saya sbb saya bantu jaga anak, bantu buat kerja rumah, bantu beli barang2 dapur. saya ni jenis suka duduk dirumah & jenis penyayang terhadap anak-anak. tapi isteri saya tak tahulah nak cakap mcmmana, dia ni jenis panas baran. hal kecil-kecil pun boleh jadi besar. depan rakan-rakan dia lembut je bila cakap. tapi dengan saya dia banyak kali tak hormat. cakap main lepas. mak ayah dia pun tak percaya yg anak dia panas baran. kalau gaduh, mesti main benda-benda tajam. lempar brang-barang. jerit-jerit tak tahu malu pada jiran. jenis tak boleh di tegur. rosakkan barang-barang saya, barang anak-anak. saya tak tahulah skrg nak buat apa. selalunya, panas baran ni pd lelaki, ni terbalik pulak.. dia pulak yg mewarisi. sy dengar dari ayah dia, datok dia panas baran.. tak tahulah skrg nak buat apa. saya jadi tertekan skrg ni. sapa-sapa yang ada petua, sila kongsi pd saya nak buat macammana.. SILA BANTU SAYA. SILA BANTU SAYA. SILA BANTU SAYA. SAYA TERTEKAN. adamsenyap@yahoo.com.my

Anonymous
3 November 2014 at 20:48

Saya de mslh suami tngl kn sy da sethn n de perpn lain x kwin lgi dgn permpn tu tpi dia ddk seumh. N tabr cite yg bkn2 psl sy

5 November 2014 at 21:44

Kalau suami kegemaran nye menangih dadah kita nk diamkan jugak ke??kalau x dpt dadah abis mengamuk satu umah..ank bini kene abis kene maki..kalau melawan nnt derhaka pulak...ishh ishh

Anonymous
8 November 2014 at 04:23

Bini saya mulut biadab. Sekarang saya tengok muka dia pun menyampah, meluat, nak sentuh pun x lalu. Dah hampir 2 tahun kawin, tiada perubahan dia tak boleh dan tak mahu ikut rentak saya. Apa yang saya minta, itu yang dia takkan buat, apa yang saya kata jangan buat, itu yg terang2 dia buat. Penceraian dikutuk Allah, penyelesaian saya, nak cari sorang lagi, bukan pilihan keluarga, tapi pilihan sendiri.

17 November 2014 at 13:46

isteri sy xpenah homat sy..selalu melawan ckp..walhal sy ni bersusah payah cari rezeki nak penuhkan segala keperluan..ape sy bagi xpernah puas dihatinye.. dah setahun kawen..hati sy dulu penuh rs cinta..skrg.. hancur.. setiap kali dia lawan sy.. sy xpenah mintak ape2 lebih.. cume hormat sy, paham sy, hormat mak ayah sy.itu je...

20 November 2014 at 01:49

Salah ker kalu saya nakkan isteri saya turuti kehendak saya utk hormat privacy peribadi saya contohnya almari. Dlm master bedroom saya dah hadiahkan dia built-in almari cecah ceiling. Satu almari tu sume baju dia tapi tergamak dia letak baju dia dlm almari saya dan anak2 kat bilik anak2. Saya just nak dia hormat privacy saya dan anak2 tapi dia xmau mengalah kata itupun nak berkira. Katanya anak2 x kesah pun. Ini bukan soal kesah atau tidak. Soalnya dia telah mencabul privacy saya yg saya anggap penting dlm etika peribadi. Saya keliru samada sy yg salah atau dia yg salah hinggakan dia lari dari umah tanpa izin saya. Mohon nasihatkan saya yg serba jahil dlm hukum munakahat. Tq.

Anonymous
2 December 2014 at 01:37

Isteri saya yang tidak pernah tiggal solat kecuali datang haid.Tetapi dia suka menyakitkan hati saya tentang perkara remeh.Contohnya sekiranya saya hendak beli burger tepi jalan anak anak nak makan dia akan kata "kalau setakat burger tepi jalan tak payah kalau McDonald okey:sakit hati saya dan atas sakit hati tak beli langsung.Banyak perkara lagi tentang benda benda macam ni lah kekadang kerana sakit hati kami boleh tidak berbual berminggu minggu.Dia pun tak kesah untuk minta maaf ke apa,saya atas dasar kesian sebab takut amalannya tidak diterima kerana menyakitkan hati saya yang akan mulakan perbualan dan minta maaf..Mcamana ni mmm.

5 January 2015 at 03:17

Good blog i want to exchange ,if you want please let me know
http://vinaoun.blogspot.com/

Anonymous
9 January 2015 at 01:58

Akhir zaman. Isteri derhaka besepah. Untuk sang isteri, redha suami redha Allah murka suami murka Allah. Jgn sampai ajal menjemput mati tanpa keredhaan suami. Hukum Allah jgn dipandang remeh!

Anonymous
29 January 2015 at 17:08

Isteri skrg x kisah redha Allah ke, redha suami ke. Biadap dgn suami dah jadi kebiasaan pd isteri-isteri mcmni. Mohon pada Allah turunkan bala pada si isteri yg biadap begini. ketika itulah dia akan sedar tempat dia dimana disisi suami. tapi ketika itu dah terlambat....

Anonymous
19 February 2015 at 05:30

Saya ade 1 mslh... isteri sye selalu buat saya hati saya terase dan selalu mengherdik atau bahasa yg senang menghina keluarga saya lebih2 lg mak sye... mslhnya skrg ni mak mertua sye duduk umah kami jd di banyak maduk campur urusan kami.. kadang2 sampai 1 tahap sye bosan nk duk rumah.. jadi mohon sape2 bantu sye plzzzz... sye betul2 dlm kebuntuan.

Anonymous
24 February 2015 at 16:06

Isteri aku, bebanan buat aku. mcm ada batu besar timpa atas kepala aku. taknak dgr cakap, pemalas, ikut kepala sendiri. benda yg aku tak suka, dia buat. kalau aku tak bagi buat, dia maki hamun. celakalah kau. menyesal aku kahwin. dulu nampak mcm baik. tp sebenarnya penghuni neraka.

Anonymous
25 February 2015 at 13:30

Mcmn plk isteri yg asyik2 nk berkepit je dgn Mak dy..sng cite suka lebih kan Mak dy drp Suami sendiri..cer cite..klu ckp kita plk yg dy Marah..mcm ibatarat Mak dy no 1 Suami plk Ntah ranking no bpe la..aku rs byk yg dptjenis bini cmni kn..ye la seburuk mn pun Suami kamu,,dy kne taat Suami Jgk kn..xpe biarkn Allah swt yg membalas sikap seorg isteri Akhir zaman ni...Amin.......

Anonymous
4 March 2015 at 13:23

untuk faham secara ringkas sbg org awam dalam bab munakahat sya rasa video ini banyak mnyedarkan sya sbg seorang isteri. keras dan pedas tp bermanafaat untuk ilmu. www.youtube.com/watch?v=eeVkRiQoOFs

Anonymous
13 March 2015 at 00:42

Assalamualaikum.. Wahai saudara2.. Jika meski pun benar apa yang dikata oleh saudara2 sekalian mengenai isteri masing2. Adalah lebih elok jika isteri itu diberi layanan seperti rasul atau para sahabat nabi memberi layanan kepada isterinya. Bukan dengan katakan kesat yang dikeluarkan. Jodoh yang baik akan diberikan kepada lelaki yang baik. Jika sebaliknya..itu adalah ujian Allah. Bersyukurlah..

Anonymous
19 March 2015 at 09:19

bagaimana pula jika suami yg suka mengherdik dan menghina isteri. isteri pula bertungkus lumus membayar duit kereta, rumah, jaga anak tanpa sesen pun bantuan dr suami walau pon diminta tp tak mau bantu juga. kategori apa jenis suami macam ni? menyesal kahwin kan??

13 April 2015 at 22:08

skg ni susah la.. kbyakan suami xbrp nk btggujwp.. nafkah kurang dr segi zahir dan batin.. didikan agama utk isteri xde..isteri tpksa didik diri sndiri.. kerja rumah istri kena buat.. cr duit utk diri sndiri..blk kg duit sndiri.. suami nk mcm idup bujang je.. seronok je.. isap dadah.. isap ganja.. minum ketum.. melepak.. nk bincang mcm dgr angin lalu je.. klu isteri dh xtahan dn takut jd menderhaka lg tmbh dosa.. boleh ke isteri tuntut fasakh? pederaan emosi.. isteri jd tekanan.. dh la besar dosanya lg nk gila layan suami mcm ni..

Anonymous
23 April 2015 at 00:18

suemee Rsaf, email saya di adamsenyap@yahoo.com.

Anonymous
11 May 2015 at 01:59

seyes...kbykkn bini skrg mmg x bersyukur..

26 June 2015 at 06:38

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH ATAS BANTUANGNYA AKI,RUSLAN, KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA PEKERJA KILANG DI SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAHKAN ANDA HUBUNGI LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
SAYA YAKIN ANGKA YANG DI BERIKAN AKI,RUSLAN DAPAT MERUBAH NASIB ANDA’TERIMAH KASIH..THANZ ROOMX ZHOBATH



JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT HUB KI RUSLAN SALEH DI NMR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
THNKS ROOMX SOBAT

Anonymous
2 July 2015 at 19:40

dalam sang isteri ada 5 cara untuk menceraikan sang suami jikalau sang isteri merasa tidak selesa dengan sang suami jadi tidak perlu menjadikan 7 sebab di atas sebagai alasan tidak suka kepada sang suami dan sang suami pun ada cara untuk menceraikan sang isteri jikalau sang isteri tidak menyenangkan sang suami dan tidak perlu merapik melatah seperti komen2 di atas.selepas itu ada lah urusan allah untuk menentu kan nya.islam adalah 1 agama yang mudah dan indah

1 September 2015 at 17:21

saya akui saya isteri derhaka tapi bila suami dah suka menyumpah saya jadi nak lari je dari rumah ;(

Anonymous
19 October 2015 at 00:17

suami baran kaki pukul maki hamun ,tidak mahu bekerja , hisap dadah ,mintak duit isteri ,perangai buruk # derhakakah si isteri jika menuntut cerai ?

Anonymous
21 November 2015 at 02:41

Perlakuan isteri mencerminkan cara didikan seorang suami. Jangan anggap kecukupan isteri cukup dengan makan Dan Tempat tidur semata. Suami yang baik adalah yang mengimami solatnya Dan mendidiknya menjadi isteri Dan Ibu yang baik. Inginkan isteri yang sentiasa menghormati isteri, belajar dulu pikul tanggungjawab, solat tidak lupa. Jika tidak berupaya jangan diikut ego, bawa isteri Dan anak2 cari ilmu akhirat. Mudah2an hidup meskipun serba kekurangan tapi kaya bekalan akhirat... Isteri yang solehah Dan anak2 yang soleh Dan solehah...

Anonymous
14 December 2015 at 12:38

Suami saya kalau marah mesti nak kena menyumpah..saya tak paham...apa lah nasib hidup kena sumpah seranah suami...rasa macam tak hidup lama je saya kat dunia ni bila suami asyik menyumpah saya pergi mati...lagila sedih disumpah dalam keadaan mengandung 4 bulan...moga saya dan bayi ini dilindungi Allah...amin ya rabbal alamin..

Anonymous
16 December 2015 at 21:24

sy pun bukan isteri yg baik, tp sy sering makan hati dgn suami... bab2 nafkah mmg x pyh nk cakapla...tp ape yg buat sy sedih sgt, dia slalu berperangai macam org bujang.. blik kerja lg awal drp sy tp masih nk mlepak dan sy lah yg kena jgk ambik anak2.memanjat tangga flat smpai tingkat 4 wpun tgh mengandung.bila dkt rumah sibuk berfb atau berwassap..kawan2 lbih penting.kawan ajak pg mana ikut je, bini ajak keluar bawak anak2, beli brg.. malasla..pg beli sendiri la..pnah skali ajak pg klinik waktu mlm sbb dah x thn sgt, tak nk sbb nk pg rumah member kawin dpt tau blik dr rumah org kawin singgah karok. pg cek sdiri kt klinik bsok, denggi aku ni!manalah aku x makan hati!?

5 February 2016 at 16:58

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل






KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل






KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل






KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل

17 February 2016 at 05:19

isteri kuat membebel tandanya isteri kurang bersyukur atau suka menyakiti hati suami. mana ada suami suka isteri kuat bebel.

19 February 2016 at 17:14

Sebab tu korang jangan menghina geng2 bujang....walaupun kami mungkin kurang di mata anda sbb takde pasangan hidup, tapi yg pasti kepala kami tak perlu serabut dgn ragam pasangan...pahala dlm perkahwinan? Dey tambi...Allah Maha Adil...banyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkk lagi cara2 lain utk dapat pahala sebagai orang bujang...usap kepala anak yatim pun dah pahala...bersedekah dan sebagainya...jgn sempitkan pemikiran tu sangat boleh?

Kawan baik aku pernah mengadu masalah rumahtangga kat aku, sampai tahap dia cakap "kalo aku boleh undur masa aku tak nak kawin...aku nak jadi bujang macam kau"

Aku pulak yg marah dia balik, sebab dia dah ada 3 anak. tak baik la pulak kan cakap camtu?

Lee
23 February 2016 at 07:18

Isteri sy pun ada perangai yg mcm tuan2 puan2 sembang kat atas. Allah uji sy. Sy guru,dia pun guru. Sy ada ijazah,dia pun sama. Kira sama naik la. Nak kata sy xbaik,mungkin lah. Sy sibuk di masjid,ngajar sambilan di madrasah,tp bila blk rmh sy buat kerja2 rmh. Nafkah zahir batin insyaAllah cukup. Apa lg yg sy xbuat. Tp muhasabah blk,mungkin sy xcukup taat pd Allah sampaikan isteri pun xcukup taat pd sy,buatkan sy skt ht n terabai. Banyakkan muhasabah tuan2. Cek dulu ketaatan kita pd Allah sblm kita mrh isteri xtaat pd kita. Bila kita taat n yakin betul pd Allah,Allah akan buka jln. Sy dah rs. Sy kongsi dgn tuan2. Cuba dulu. Wallahualam.

Anonymous
9 March 2016 at 03:11

Sy mahu kgsi kn mslh sy,but sy th slh sy rse sedih bile maki suami sy dekat groub whtspp fmly sy tdi..

Anonymous
9 March 2016 at 03:13

But suami sy sllu ckp dkt sy derhake la pda suami derhake bnde yg sy gurau pn die ckp derhaka...

Anonymous
22 March 2016 at 08:16

As.slm... semua yg citer hal rumahtangga kat blog ni hrp bersabar, jgn sampai terkeluar segala perkataan yg x sepatutnya. Kita manusia biasa yg x dpt lari dr silap, aku sebagai suami pun kekadang mkn hati ngn isteri. Tp sebagai suami pun harus fikir adakah kita beri layanan yg cukup bagus utk isteri, so sikap bertoleransi dlm keluarga amat penting. Klu ade yg kita x puas hati pd isteri, kita blh ckp cara baik. Klu dia x peduli jgk biarkan dl smpi terbuka hatinya utk berubah, cuma kita sebagai suami teruskn je tanggung jwp sbgi suami or bapa yg baek. Begitu jg si isteri, teruskan bersabar dn tabah dgn sikap suami kdg2 menyakitkan hati. Allah maha mengetahui, sentiasa beri yg terbaek utk umatNya. Maaf andai sy tersilap, sekadar pandangan dn nasehat utk.diri sendiri juga...

Anonymous
22 April 2016 at 05:52

Isteri saya bekas perempuan simpanan orang kafir semasa belajar. Pandai cover depan keluarga. Selepas dtinggalkan sugar daddy seks bebas jadi xtvt hujung minggu. Saya cuma dpt tau lagi 11 hari nikah, kad semua dah edar. Lepas kawin nak kata biadap sentiasa tu x la tapi kalau x hormat mmg ya. Awal2 kahwin hal2 hubungan kelamin selalu telepas ckp, mcm melebihkan psngan sebelumnya. Hal2 lain asyik dia je nak tentukan keputisan dgn alasan dia lebih bnyak pengalamn. Sekarang dah insaf, mula solat sampai x nak lyn suami sampai 1-2 bulan dgn alasan rambut susah kering. Nasiblah, masa bujang dulu jgn kan sentuh pompuan cinta monyet pun xde org nak, sbb bapak aku garang. Dpt baca pengalaman org reda sikit tekanan. (Aku x dedahkan nama dan nama isteri, lokasi. Juz nak share je)

Anonymous
26 April 2016 at 09:30

wahai lelaki, Allah memberi kan sifat sabar yg tinggi ke atas kamu. Bersabarlah dengan karenah isterikamu. Bersabar lah. Mengadu lah pada Allah. Seperti aku, segalanya aku sediakan. walhal gaji bini aku jauh lebih besar. Tidak sedikit pun aku usik. Tak jugak pernah dia puas hati. Pernah Aku hendak meminjam spray baju, nak strika baju, dimarahnya aku. Ya Allah..sedihnya. Setiap kali birthday, beribu ringgit aku hadiahkan utk mereka dan anak2, Bila birthday aku? :-( sedih memang sedih. Silap sikit, share dlm facebook. Tapi jangan harap aku nak redha hidup dia. padanlah gaji beribu, x sampai tgh bulan, merungut duit habis. Aku ty buat apa dengan duit byk2, dia diam.

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team