7 Tanda Isteri Derhaka Pada Suami

9 Jul 201218comments

Gambar Sekadar Hiasan


Rasulullah saw dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah Radhiallah r.a bermaksud :
"Aku pernah bertanya kepada Baginda: "Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri ?"
Baginda menjawab : "Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya". 
Kemudian aku bertanya lagi : "Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?"
Baginda menjawab : "Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya."
(Riwayat Bazar dan al-Hakim)

Dalam sebuah hadis yang lain pula Baginda bersabda bermaksud : 
"Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya."
(Riwayat Tirmizi dab Ibnu Hibban)

Kita jangan keliru, apabila wanita disebut sebagai isteri, bukanlah untuk merendahkan taraf wanita itu. Ia adalah sebagai suatu jaminan hak supaya mereka itu dipelihara, dilindungi dan dibela dengan baik oleh suami.

Antara sebabnya ialah mudahnya si wanita bergelar isteri melakukan kederhakaan kepada suaminya. Mungkin tak sedar, tetapi begitulah manusia, sering terbabas ke kancah khilaf akibat nafsu dan hasutan. Wahai isteri, sesungguhnya kedudukan si isteri adalah bersama suaminya. Betapa buruk dan teruk pun suami itu, adalah tanggungjawab isteri untuk menghormati dan memperbetulkan kesilapan si suami. Ingatlah syurga bagi isteri adalah terletak pada suaminya sendiri...

Jika ada para isteri yang tidak menunaikan tanggungjawabnya kepada suami dengan sebaik-baiknya, dan menganggap tanggungjawab terhadap suami itu hanya membebankan dan menyusahkan dirinya, maka isteri yang sedemikian itu dikhuatiri termasuk di dalam kategori isteri yang menderhaka atau nusyuz.

Apakah ciri atau tanda isteri yang derhaka itu? Ini perlu diketahui semata-mata untuk dijadikan langkah waspada agar para isteri terhindar daripadanya. Berikut diketengahkan antara ciri atau tanda isteri derhaka.

Terdapat 7 tanda-tanda awal isteri derhaka kepada suami.

1 - Menghina atau mengumpat suami
Bersifat amanah iaitu menjaga maruah diri sendiri sebagai isteri dan menjaga maruah suami terutama di dalam perkara-perkara rahsia peribadi dan rumah tangga. Isteri ialah orang yang paling hampir kepada suami yang tahu segala kekurangan dan kelemahan suaminya. Membuka rahsia suami atau menyebarkannya akan menjejaskan kewibawaan suami, sekali gus menggugat keharmonian rumah tangga kerana suami telah hilang kepercayaan terhadap isteri. Jika membuka rahsia suami dianggap menjejaskan kewibawaan suami, apatah lagi menghina atau mengumpat suami.

2 - Mengherdik dan menceritakan kelemahan serta kekurangan suami pada orang lain
Sifat ini terlalu berat dan buruk untuk ditanggung oleh seorang suami. Si isteri tidak sepatutnya dalam apa keadaan sekalipun mengherdik dan menceritakan kelemahan serta kekurangan suami pada orang lain. Adalah sepatutnya kita sebagai isterisentiasa bersedia untuk menggembirakan hati suami, sama ada dengan tingkah laku yang menawan, tutur kata yang menjadi penawar serta perhiasan diri zahir dan batin. 


Rasulullah saw bersabda :
Tiada faedah yang paling baik diperoleh seorang mukmin (suami yang beriman) selepas bertaqwa kepada Allah azza wa jalla selain isteri yang solehah.

3 - Isteri keluar rumah tanpa kebenaran suami
"Apabila perempuan keluar rumah, sedangkan suaminya membencinya, dia dilaknat oleh semua malaikat di langit, dan semua apa yang dilaluinya selain daripada jin dan manusia sehingga dia kembali."
(Diriwayatkan oleh Thabarani di dalam al-Awsat) 

4 - Isteri mendoakan kecelakaan buat suami
Isteri yang solehah adalah isteri yang sentiasa mendoakan kebaikan, kesejahteraan dan rahmat Allah swt bagi suaminya dan bukannya sebaliknnya. 

5 - Membenci kegemaran suami
Mengakui dan menerima kenyataan bahawa suami adalah ketua di dalam kepimpinan keluarga sesebuah rumah tangga. Tiada siapapun yang menyangkal bahawa suami telah diberikan kelebihan satu darjah daripada isteri. Satu kurniaan Allaw swt yang meletakkan suami bertanggungjawab menjaga serta mengawal keselamatan dan kesejahteraan perjalanan hidup keluarganya di dunia dan akhirat serta suami wajib memberi nafkah isteri dan anak-anaknya. Sememangnya ada ketika dan masa kita rasa kehendak kita sebagai isteri tidak dipenuhi sewajarnya. Namun yang demikian itu tidak bermakna kita dengan sewenang-wenangnya berhak menafikan kesukaan atau kegemaran si suami.

Firman Allah :
Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. (An-Nisa : 34)


6 - Menjadi tekanan kepada suami
Tidak dinafikan keadaan ekonomi hari ini adakalanya mampu memberi impak besar kepada sesebuah institusi kekeluargaan. Namun begitu, si isteri perlu bersikap bijaksana dan rasional dalam mentadbir harta benda suami tanpa membazirkannya. Jangan meminta sesuatu yang di luar kemampuannya kerana hal yang demikian akan menyebabkan tekanan dan ketegangan di dalam kehidupan suami. Di samping itu juga, adalah lebih baik jika si isteri sama-sama membantu menguruskan rumahtangga agar ini dapat mengurangkan tekanan kepada si suami.


Apabila suami menyuruhnya, ia mentaatinya. Jika suami memandangnya ia menggembirakan hati suaminya. Sekiranya suami bersumpah, ia memenuhi sumpah suaminya itu. Apabila ia keluar kerana bertugas atau berjuang, ia menjaga maruahnya dan maruah suaminya serta menjaga harta benda suaminya dengan cara berjimat cermat membelanjakannya.
(Riwayat Ibnu Majah)

7 - Mengungkit-ungkit janji suami
Redha dan bersyukurklah dengan setiap pemberian suami. Sesungguhnya itulah nikmat dan rezeki yang terbaik bagi isteri.

Sabda Rasulullah saw :
"Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita. Rasullullah saw ditanya: "Mengapa demikian ya Rasulullah?" Baginda menjawab: "Wanita mengkufurkan suaminya dan mangkufurkan ihsannya. Jikalau engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum merasa berpuas hati dan merasa cukup."
(Riwayat al-Bukhari)

Dalam hadis yang lain Rasulullah saw bersabda dan bermaksud :
"Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: "Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?" Baginda menjawab : "Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya."
(Riwayat Muslim)


InsyaAllah mudah2an pembacaan ini ada manfaatnya dan sungguh berhikmah.  


Share this article :

+ comments + 18 comments

29 April 2014 at 19:10

kalau suami suka buat sepah, lepastu isteri benci tabiat suami dia tu. kira derhaka ke? (suka-buat-sepah tu consider kegemaran suami ke?)

6 May 2014 at 05:29

Sama saja.msg2 tak nak beralah..msg2 merasakn diri mereka benar seperti tak ada wt salah.kita cma merancang tapi sebaliknya semuanya ketentuan Allah s.w.t

Anonymous
14 May 2014 at 01:52

Farhana Saadon

Takkan sampai mcm tu sekali sesingkat fikiran untuk meminta pendapat yg awak utarakan tu..Fikirlah secara logik dan seperti yg telah diperkatakan di atas. Pendapat awak tu cuma perlukan samada perbincangan atau didikan asal yg diterima oleh pasangan masing2 sebelum menempuh alam rumahtangga. Apa yg saya tau klu suami jenis suka buat sepah2 ni 2 je jenisnya. Pertama Penagih Dadah atau Kedua Kaki botol / mabuk...atau nk lagi tepat cacat penglihatan..!!

Anonymous
5 July 2014 at 10:54

Kalau x nk ikut apa yg disuruh agama baik jgn kawin sbb tkt2 nti jd sbhagian bahan bakar api neraka...selagi suami perintah harus ikut melainkn perkara2 yg dilarang islam...suami jahat ka apa ka balasan suami yg tgung bkn isteri...tp klu isteri x yg mmbuat dosa tnpa dtegur suami maka si suamipn mndapat balasan jga...adilkn...maknanya isteri lbh mudah utk ke syurga brbnding suami ttp byk ddlm neraka...p.s..bkn sy kata k...blh check hadis n alquran..

Anonymous
10 August 2014 at 02:51

Penat kemah umah bila suami buat sepah suruhnsuami khwin lagi satu la... 2 orng kemas umah xpenat sngt.....

Anonymous
10 August 2014 at 22:39

kalau mak ko membebel penat kemas rumah..ko suruh bpk ko kahwin lg ke?! anak apa ko ni?!

Anonymous
9 September 2014 at 05:44

kemas rumah tu tanggungjawab suami...cek hadis or ayat al qurAN...

Anonymous
22 September 2014 at 17:03

Jika suami balik Kejam lewat...lepak penting kan kawan sri bini..nafkah zahir batin syamsul...zahir mon.
Makan.baginda..kasih Syg...jaga hati ...macamana..

Anonymous
2 October 2014 at 05:06

akhir zaman skang ni...

yg komen pedas2 ni mesti bini br lepas gadoh dgn laki..

hrmmm..

Anonymous
4 October 2014 at 03:31

memang benar tanggungjawab kerja, kemas, masak,cuci baju semua atas suami. isteri duduk diam je dan taat. tapi isteri sekarang ramai jenis, tak boleh duduk diam, boring kat rumah, nak bekerjaya utk memenuhi keperluan diluar kemampuan suami, tak nak duduk rumah buruk semampu suami. akhirnya rumahtangga hambar... isteri lebih suka melayan di luar yg memberikan wang ringgit berbanding kehendak suami apabila penat balik ke rumah. fitnah syaitan begitu baik meresap dalam masy kita sehingga menjadi norma kehidupan. allahualam.

Anonymous
4 October 2014 at 03:33

klu suami nak letak sorang org gaji pompuan dlm rumah tolong buat kerja itu ini, si isteri tak nak pulak, hmm. isteri taat ke mcm tu ;)

Anonymous
6 October 2014 at 21:49

Saya seorang suami. ramai kata untung si dia kahwin dgn saya sbb saya bantu jaga anak, bantu buat kerja rumah, bantu beli barang2 dapur. saya ni jenis suka duduk dirumah & jenis penyayang terhadap anak-anak. tapi isteri saya tak tahulah nak cakap mcmmana, dia ni jenis panas baran. hal kecil-kecil pun boleh jadi besar. depan rakan-rakan dia lembut je bila cakap. tapi dengan saya dia banyak kali tak hormat. cakap main lepas. mak ayah dia pun tak percaya yg anak dia panas baran. kalau gaduh, mesti main benda-benda tajam. lempar brang-barang. jerit-jerit tak tahu malu pada jiran. jenis tak boleh di tegur. rosakkan barang-barang saya, barang anak-anak. saya tak tahulah skrg nak buat apa. selalunya, panas baran ni pd lelaki, ni terbalik pulak.. dia pulak yg mewarisi. sy dengar dari ayah dia, datok dia panas baran.. tak tahulah skrg nak buat apa. saya jadi tertekan skrg ni. sapa-sapa yang ada petua, sila kongsi pd saya nak buat macammana.. SILA BANTU SAYA. SILA BANTU SAYA. SILA BANTU SAYA. SAYA TERTEKAN. adamsenyap@yahoo.com.my

Anonymous
3 November 2014 at 20:48

Saya de mslh suami tngl kn sy da sethn n de perpn lain x kwin lgi dgn permpn tu tpi dia ddk seumh. N tabr cite yg bkn2 psl sy

5 November 2014 at 21:44

Kalau suami kegemaran nye menangih dadah kita nk diamkan jugak ke??kalau x dpt dadah abis mengamuk satu umah..ank bini kene abis kene maki..kalau melawan nnt derhaka pulak...ishh ishh

Anonymous
8 November 2014 at 04:23

Bini saya mulut biadab. Sekarang saya tengok muka dia pun menyampah, meluat, nak sentuh pun x lalu. Dah hampir 2 tahun kawin, tiada perubahan dia tak boleh dan tak mahu ikut rentak saya. Apa yang saya minta, itu yang dia takkan buat, apa yang saya kata jangan buat, itu yg terang2 dia buat. Penceraian dikutuk Allah, penyelesaian saya, nak cari sorang lagi, bukan pilihan keluarga, tapi pilihan sendiri.

17 November 2014 at 13:46

isteri sy xpenah homat sy..selalu melawan ckp..walhal sy ni bersusah payah cari rezeki nak penuhkan segala keperluan..ape sy bagi xpernah puas dihatinye.. dah setahun kawen..hati sy dulu penuh rs cinta..skrg.. hancur.. setiap kali dia lawan sy.. sy xpenah mintak ape2 lebih.. cume hormat sy, paham sy, hormat mak ayah sy.itu je...

20 November 2014 at 01:49

Salah ker kalu saya nakkan isteri saya turuti kehendak saya utk hormat privacy peribadi saya contohnya almari. Dlm master bedroom saya dah hadiahkan dia built-in almari cecah ceiling. Satu almari tu sume baju dia tapi tergamak dia letak baju dia dlm almari saya dan anak2 kat bilik anak2. Saya just nak dia hormat privacy saya dan anak2 tapi dia xmau mengalah kata itupun nak berkira. Katanya anak2 x kesah pun. Ini bukan soal kesah atau tidak. Soalnya dia telah mencabul privacy saya yg saya anggap penting dlm etika peribadi. Saya keliru samada sy yg salah atau dia yg salah hinggakan dia lari dari umah tanpa izin saya. Mohon nasihatkan saya yg serba jahil dlm hukum munakahat. Tq.

Anonymous
2 December 2014 at 01:37

Isteri saya yang tidak pernah tiggal solat kecuali datang haid.Tetapi dia suka menyakitkan hati saya tentang perkara remeh.Contohnya sekiranya saya hendak beli burger tepi jalan anak anak nak makan dia akan kata "kalau setakat burger tepi jalan tak payah kalau McDonald okey:sakit hati saya dan atas sakit hati tak beli langsung.Banyak perkara lagi tentang benda benda macam ni lah kekadang kerana sakit hati kami boleh tidak berbual berminggu minggu.Dia pun tak kesah untuk minta maaf ke apa,saya atas dasar kesian sebab takut amalannya tidak diterima kerana menyakitkan hati saya yang akan mulakan perbualan dan minta maaf..Mcamana ni mmm.

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team