7 Tanda Isteri Derhaka Pada Suami

9 Jul 2012106comments

Gambar Sekadar Hiasan


Rasulullah saw dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah Radhiallah r.a bermaksud :
"Aku pernah bertanya kepada Baginda: "Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri ?"
Baginda menjawab : "Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya". 
Kemudian aku bertanya lagi : "Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?"
Baginda menjawab : "Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya."
(Riwayat Bazar dan al-Hakim)

Dalam sebuah hadis yang lain pula Baginda bersabda bermaksud : 
"Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya."
(Riwayat Tirmizi dab Ibnu Hibban)

Kita jangan keliru, apabila wanita disebut sebagai isteri, bukanlah untuk merendahkan taraf wanita itu. Ia adalah sebagai suatu jaminan hak supaya mereka itu dipelihara, dilindungi dan dibela dengan baik oleh suami.

Antara sebabnya ialah mudahnya si wanita bergelar isteri melakukan kederhakaan kepada suaminya. Mungkin tak sedar, tetapi begitulah manusia, sering terbabas ke kancah khilaf akibat nafsu dan hasutan. Wahai isteri, sesungguhnya kedudukan si isteri adalah bersama suaminya. Betapa buruk dan teruk pun suami itu, adalah tanggungjawab isteri untuk menghormati dan memperbetulkan kesilapan si suami. Ingatlah syurga bagi isteri adalah terletak pada suaminya sendiri...

Jika ada para isteri yang tidak menunaikan tanggungjawabnya kepada suami dengan sebaik-baiknya, dan menganggap tanggungjawab terhadap suami itu hanya membebankan dan menyusahkan dirinya, maka isteri yang sedemikian itu dikhuatiri termasuk di dalam kategori isteri yang menderhaka atau nusyuz.

Apakah ciri atau tanda isteri yang derhaka itu? Ini perlu diketahui semata-mata untuk dijadikan langkah waspada agar para isteri terhindar daripadanya. Berikut diketengahkan antara ciri atau tanda isteri derhaka.

Terdapat 7 tanda-tanda awal isteri derhaka kepada suami.

1 - Menghina atau mengumpat suami
Bersifat amanah iaitu menjaga maruah diri sendiri sebagai isteri dan menjaga maruah suami terutama di dalam perkara-perkara rahsia peribadi dan rumah tangga. Isteri ialah orang yang paling hampir kepada suami yang tahu segala kekurangan dan kelemahan suaminya. Membuka rahsia suami atau menyebarkannya akan menjejaskan kewibawaan suami, sekali gus menggugat keharmonian rumah tangga kerana suami telah hilang kepercayaan terhadap isteri. Jika membuka rahsia suami dianggap menjejaskan kewibawaan suami, apatah lagi menghina atau mengumpat suami.

2 - Mengherdik dan menceritakan kelemahan serta kekurangan suami pada orang lain
Sifat ini terlalu berat dan buruk untuk ditanggung oleh seorang suami. Si isteri tidak sepatutnya dalam apa keadaan sekalipun mengherdik dan menceritakan kelemahan serta kekurangan suami pada orang lain. Adalah sepatutnya kita sebagai isterisentiasa bersedia untuk menggembirakan hati suami, sama ada dengan tingkah laku yang menawan, tutur kata yang menjadi penawar serta perhiasan diri zahir dan batin. 


Rasulullah saw bersabda :
Tiada faedah yang paling baik diperoleh seorang mukmin (suami yang beriman) selepas bertaqwa kepada Allah azza wa jalla selain isteri yang solehah.

3 - Isteri keluar rumah tanpa kebenaran suami
"Apabila perempuan keluar rumah, sedangkan suaminya membencinya, dia dilaknat oleh semua malaikat di langit, dan semua apa yang dilaluinya selain daripada jin dan manusia sehingga dia kembali."
(Diriwayatkan oleh Thabarani di dalam al-Awsat) 

4 - Isteri mendoakan kecelakaan buat suami
Isteri yang solehah adalah isteri yang sentiasa mendoakan kebaikan, kesejahteraan dan rahmat Allah swt bagi suaminya dan bukannya sebaliknnya. 

5 - Membenci kegemaran suami
Mengakui dan menerima kenyataan bahawa suami adalah ketua di dalam kepimpinan keluarga sesebuah rumah tangga. Tiada siapapun yang menyangkal bahawa suami telah diberikan kelebihan satu darjah daripada isteri. Satu kurniaan Allaw swt yang meletakkan suami bertanggungjawab menjaga serta mengawal keselamatan dan kesejahteraan perjalanan hidup keluarganya di dunia dan akhirat serta suami wajib memberi nafkah isteri dan anak-anaknya. Sememangnya ada ketika dan masa kita rasa kehendak kita sebagai isteri tidak dipenuhi sewajarnya. Namun yang demikian itu tidak bermakna kita dengan sewenang-wenangnya berhak menafikan kesukaan atau kegemaran si suami.

Firman Allah :
Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. (An-Nisa : 34)


6 - Menjadi tekanan kepada suami
Tidak dinafikan keadaan ekonomi hari ini adakalanya mampu memberi impak besar kepada sesebuah institusi kekeluargaan. Namun begitu, si isteri perlu bersikap bijaksana dan rasional dalam mentadbir harta benda suami tanpa membazirkannya. Jangan meminta sesuatu yang di luar kemampuannya kerana hal yang demikian akan menyebabkan tekanan dan ketegangan di dalam kehidupan suami. Di samping itu juga, adalah lebih baik jika si isteri sama-sama membantu menguruskan rumahtangga agar ini dapat mengurangkan tekanan kepada si suami.


Apabila suami menyuruhnya, ia mentaatinya. Jika suami memandangnya ia menggembirakan hati suaminya. Sekiranya suami bersumpah, ia memenuhi sumpah suaminya itu. Apabila ia keluar kerana bertugas atau berjuang, ia menjaga maruahnya dan maruah suaminya serta menjaga harta benda suaminya dengan cara berjimat cermat membelanjakannya.
(Riwayat Ibnu Majah)

7 - Mengungkit-ungkit janji suami
Redha dan bersyukurklah dengan setiap pemberian suami. Sesungguhnya itulah nikmat dan rezeki yang terbaik bagi isteri.

Sabda Rasulullah saw :
"Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita. Rasullullah saw ditanya: "Mengapa demikian ya Rasulullah?" Baginda menjawab: "Wanita mengkufurkan suaminya dan mangkufurkan ihsannya. Jikalau engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum merasa berpuas hati dan merasa cukup."
(Riwayat al-Bukhari)

Dalam hadis yang lain Rasulullah saw bersabda dan bermaksud :
"Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: "Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?" Baginda menjawab : "Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya."
(Riwayat Muslim)


InsyaAllah mudah2an pembacaan ini ada manfaatnya dan sungguh berhikmah.  


Share this article :

+ comments + 106 comments

29 April 2014 at 19:10

kalau suami suka buat sepah, lepastu isteri benci tabiat suami dia tu. kira derhaka ke? (suka-buat-sepah tu consider kegemaran suami ke?)

Anonymous
6 May 2014 at 05:29

Sama saja.msg2 tak nak beralah..msg2 merasakn diri mereka benar seperti tak ada wt salah.kita cma merancang tapi sebaliknya semuanya ketentuan Allah s.w.t

Anonymous
14 May 2014 at 01:52

Farhana Saadon

Takkan sampai mcm tu sekali sesingkat fikiran untuk meminta pendapat yg awak utarakan tu..Fikirlah secara logik dan seperti yg telah diperkatakan di atas. Pendapat awak tu cuma perlukan samada perbincangan atau didikan asal yg diterima oleh pasangan masing2 sebelum menempuh alam rumahtangga. Apa yg saya tau klu suami jenis suka buat sepah2 ni 2 je jenisnya. Pertama Penagih Dadah atau Kedua Kaki botol / mabuk...atau nk lagi tepat cacat penglihatan..!!

Anonymous
5 July 2014 at 10:54

Kalau x nk ikut apa yg disuruh agama baik jgn kawin sbb tkt2 nti jd sbhagian bahan bakar api neraka...selagi suami perintah harus ikut melainkn perkara2 yg dilarang islam...suami jahat ka apa ka balasan suami yg tgung bkn isteri...tp klu isteri x yg mmbuat dosa tnpa dtegur suami maka si suamipn mndapat balasan jga...adilkn...maknanya isteri lbh mudah utk ke syurga brbnding suami ttp byk ddlm neraka...p.s..bkn sy kata k...blh check hadis n alquran..

Anonymous
10 August 2014 at 02:51

Penat kemah umah bila suami buat sepah suruhnsuami khwin lagi satu la... 2 orng kemas umah xpenat sngt.....

Anonymous
10 August 2014 at 22:39

kalau mak ko membebel penat kemas rumah..ko suruh bpk ko kahwin lg ke?! anak apa ko ni?!

Anonymous
9 September 2014 at 05:44

kemas rumah tu tanggungjawab suami...cek hadis or ayat al qurAN...

Anonymous
22 September 2014 at 17:03

Jika suami balik Kejam lewat...lepak penting kan kawan sri bini..nafkah zahir batin syamsul...zahir mon.
Makan.baginda..kasih Syg...jaga hati ...macamana..

Anonymous
2 October 2014 at 05:06

akhir zaman skang ni...

yg komen pedas2 ni mesti bini br lepas gadoh dgn laki..

hrmmm..

Anonymous
4 October 2014 at 03:31

memang benar tanggungjawab kerja, kemas, masak,cuci baju semua atas suami. isteri duduk diam je dan taat. tapi isteri sekarang ramai jenis, tak boleh duduk diam, boring kat rumah, nak bekerjaya utk memenuhi keperluan diluar kemampuan suami, tak nak duduk rumah buruk semampu suami. akhirnya rumahtangga hambar... isteri lebih suka melayan di luar yg memberikan wang ringgit berbanding kehendak suami apabila penat balik ke rumah. fitnah syaitan begitu baik meresap dalam masy kita sehingga menjadi norma kehidupan. allahualam.

Anonymous
4 October 2014 at 03:33

klu suami nak letak sorang org gaji pompuan dlm rumah tolong buat kerja itu ini, si isteri tak nak pulak, hmm. isteri taat ke mcm tu ;)

Anonymous
6 October 2014 at 21:49

Saya seorang suami. ramai kata untung si dia kahwin dgn saya sbb saya bantu jaga anak, bantu buat kerja rumah, bantu beli barang2 dapur. saya ni jenis suka duduk dirumah & jenis penyayang terhadap anak-anak. tapi isteri saya tak tahulah nak cakap mcmmana, dia ni jenis panas baran. hal kecil-kecil pun boleh jadi besar. depan rakan-rakan dia lembut je bila cakap. tapi dengan saya dia banyak kali tak hormat. cakap main lepas. mak ayah dia pun tak percaya yg anak dia panas baran. kalau gaduh, mesti main benda-benda tajam. lempar brang-barang. jerit-jerit tak tahu malu pada jiran. jenis tak boleh di tegur. rosakkan barang-barang saya, barang anak-anak. saya tak tahulah skrg nak buat apa. selalunya, panas baran ni pd lelaki, ni terbalik pulak.. dia pulak yg mewarisi. sy dengar dari ayah dia, datok dia panas baran.. tak tahulah skrg nak buat apa. saya jadi tertekan skrg ni. sapa-sapa yang ada petua, sila kongsi pd saya nak buat macammana.. SILA BANTU SAYA. SILA BANTU SAYA. SILA BANTU SAYA. SAYA TERTEKAN. adamsenyap@yahoo.com.my

Anonymous
3 November 2014 at 20:48

Saya de mslh suami tngl kn sy da sethn n de perpn lain x kwin lgi dgn permpn tu tpi dia ddk seumh. N tabr cite yg bkn2 psl sy

5 November 2014 at 21:44

Kalau suami kegemaran nye menangih dadah kita nk diamkan jugak ke??kalau x dpt dadah abis mengamuk satu umah..ank bini kene abis kene maki..kalau melawan nnt derhaka pulak...ishh ishh

Anonymous
8 November 2014 at 04:23

Bini saya mulut biadab. Sekarang saya tengok muka dia pun menyampah, meluat, nak sentuh pun x lalu. Dah hampir 2 tahun kawin, tiada perubahan dia tak boleh dan tak mahu ikut rentak saya. Apa yang saya minta, itu yang dia takkan buat, apa yang saya kata jangan buat, itu yg terang2 dia buat. Penceraian dikutuk Allah, penyelesaian saya, nak cari sorang lagi, bukan pilihan keluarga, tapi pilihan sendiri.

17 November 2014 at 13:46

isteri sy xpenah homat sy..selalu melawan ckp..walhal sy ni bersusah payah cari rezeki nak penuhkan segala keperluan..ape sy bagi xpernah puas dihatinye.. dah setahun kawen..hati sy dulu penuh rs cinta..skrg.. hancur.. setiap kali dia lawan sy.. sy xpenah mintak ape2 lebih.. cume hormat sy, paham sy, hormat mak ayah sy.itu je...

20 November 2014 at 01:49

Salah ker kalu saya nakkan isteri saya turuti kehendak saya utk hormat privacy peribadi saya contohnya almari. Dlm master bedroom saya dah hadiahkan dia built-in almari cecah ceiling. Satu almari tu sume baju dia tapi tergamak dia letak baju dia dlm almari saya dan anak2 kat bilik anak2. Saya just nak dia hormat privacy saya dan anak2 tapi dia xmau mengalah kata itupun nak berkira. Katanya anak2 x kesah pun. Ini bukan soal kesah atau tidak. Soalnya dia telah mencabul privacy saya yg saya anggap penting dlm etika peribadi. Saya keliru samada sy yg salah atau dia yg salah hinggakan dia lari dari umah tanpa izin saya. Mohon nasihatkan saya yg serba jahil dlm hukum munakahat. Tq.

Anonymous
2 December 2014 at 01:37

Isteri saya yang tidak pernah tiggal solat kecuali datang haid.Tetapi dia suka menyakitkan hati saya tentang perkara remeh.Contohnya sekiranya saya hendak beli burger tepi jalan anak anak nak makan dia akan kata "kalau setakat burger tepi jalan tak payah kalau McDonald okey:sakit hati saya dan atas sakit hati tak beli langsung.Banyak perkara lagi tentang benda benda macam ni lah kekadang kerana sakit hati kami boleh tidak berbual berminggu minggu.Dia pun tak kesah untuk minta maaf ke apa,saya atas dasar kesian sebab takut amalannya tidak diterima kerana menyakitkan hati saya yang akan mulakan perbualan dan minta maaf..Mcamana ni mmm.

5 January 2015 at 03:17

Good blog i want to exchange ,if you want please let me know
http://vinaoun.blogspot.com/

Anonymous
9 January 2015 at 01:58

Akhir zaman. Isteri derhaka besepah. Untuk sang isteri, redha suami redha Allah murka suami murka Allah. Jgn sampai ajal menjemput mati tanpa keredhaan suami. Hukum Allah jgn dipandang remeh!

Anonymous
29 January 2015 at 17:08

Isteri skrg x kisah redha Allah ke, redha suami ke. Biadap dgn suami dah jadi kebiasaan pd isteri-isteri mcmni. Mohon pada Allah turunkan bala pada si isteri yg biadap begini. ketika itulah dia akan sedar tempat dia dimana disisi suami. tapi ketika itu dah terlambat....

Anonymous
19 February 2015 at 05:30

Saya ade 1 mslh... isteri sye selalu buat saya hati saya terase dan selalu mengherdik atau bahasa yg senang menghina keluarga saya lebih2 lg mak sye... mslhnya skrg ni mak mertua sye duduk umah kami jd di banyak maduk campur urusan kami.. kadang2 sampai 1 tahap sye bosan nk duk rumah.. jadi mohon sape2 bantu sye plzzzz... sye betul2 dlm kebuntuan.

Anonymous
24 February 2015 at 16:06

Isteri aku, bebanan buat aku. mcm ada batu besar timpa atas kepala aku. taknak dgr cakap, pemalas, ikut kepala sendiri. benda yg aku tak suka, dia buat. kalau aku tak bagi buat, dia maki hamun. celakalah kau. menyesal aku kahwin. dulu nampak mcm baik. tp sebenarnya penghuni neraka.

Anonymous
25 February 2015 at 13:30

Mcmn plk isteri yg asyik2 nk berkepit je dgn Mak dy..sng cite suka lebih kan Mak dy drp Suami sendiri..cer cite..klu ckp kita plk yg dy Marah..mcm ibatarat Mak dy no 1 Suami plk Ntah ranking no bpe la..aku rs byk yg dptjenis bini cmni kn..ye la seburuk mn pun Suami kamu,,dy kne taat Suami Jgk kn..xpe biarkn Allah swt yg membalas sikap seorg isteri Akhir zaman ni...Amin.......

Anonymous
4 March 2015 at 13:23

untuk faham secara ringkas sbg org awam dalam bab munakahat sya rasa video ini banyak mnyedarkan sya sbg seorang isteri. keras dan pedas tp bermanafaat untuk ilmu. www.youtube.com/watch?v=eeVkRiQoOFs

Anonymous
13 March 2015 at 00:42

Assalamualaikum.. Wahai saudara2.. Jika meski pun benar apa yang dikata oleh saudara2 sekalian mengenai isteri masing2. Adalah lebih elok jika isteri itu diberi layanan seperti rasul atau para sahabat nabi memberi layanan kepada isterinya. Bukan dengan katakan kesat yang dikeluarkan. Jodoh yang baik akan diberikan kepada lelaki yang baik. Jika sebaliknya..itu adalah ujian Allah. Bersyukurlah..

Anonymous
19 March 2015 at 09:19

bagaimana pula jika suami yg suka mengherdik dan menghina isteri. isteri pula bertungkus lumus membayar duit kereta, rumah, jaga anak tanpa sesen pun bantuan dr suami walau pon diminta tp tak mau bantu juga. kategori apa jenis suami macam ni? menyesal kahwin kan??

13 April 2015 at 22:08

skg ni susah la.. kbyakan suami xbrp nk btggujwp.. nafkah kurang dr segi zahir dan batin.. didikan agama utk isteri xde..isteri tpksa didik diri sndiri.. kerja rumah istri kena buat.. cr duit utk diri sndiri..blk kg duit sndiri.. suami nk mcm idup bujang je.. seronok je.. isap dadah.. isap ganja.. minum ketum.. melepak.. nk bincang mcm dgr angin lalu je.. klu isteri dh xtahan dn takut jd menderhaka lg tmbh dosa.. boleh ke isteri tuntut fasakh? pederaan emosi.. isteri jd tekanan.. dh la besar dosanya lg nk gila layan suami mcm ni..

Anonymous
23 April 2015 at 00:18

suemee Rsaf, email saya di adamsenyap@yahoo.com.

Anonymous
11 May 2015 at 01:59

seyes...kbykkn bini skrg mmg x bersyukur..

Anonymous
2 July 2015 at 19:40

dalam sang isteri ada 5 cara untuk menceraikan sang suami jikalau sang isteri merasa tidak selesa dengan sang suami jadi tidak perlu menjadikan 7 sebab di atas sebagai alasan tidak suka kepada sang suami dan sang suami pun ada cara untuk menceraikan sang isteri jikalau sang isteri tidak menyenangkan sang suami dan tidak perlu merapik melatah seperti komen2 di atas.selepas itu ada lah urusan allah untuk menentu kan nya.islam adalah 1 agama yang mudah dan indah

1 September 2015 at 17:21

saya akui saya isteri derhaka tapi bila suami dah suka menyumpah saya jadi nak lari je dari rumah ;(

Anonymous
19 October 2015 at 00:17

suami baran kaki pukul maki hamun ,tidak mahu bekerja , hisap dadah ,mintak duit isteri ,perangai buruk # derhakakah si isteri jika menuntut cerai ?

Anonymous
21 November 2015 at 02:41

Perlakuan isteri mencerminkan cara didikan seorang suami. Jangan anggap kecukupan isteri cukup dengan makan Dan Tempat tidur semata. Suami yang baik adalah yang mengimami solatnya Dan mendidiknya menjadi isteri Dan Ibu yang baik. Inginkan isteri yang sentiasa menghormati isteri, belajar dulu pikul tanggungjawab, solat tidak lupa. Jika tidak berupaya jangan diikut ego, bawa isteri Dan anak2 cari ilmu akhirat. Mudah2an hidup meskipun serba kekurangan tapi kaya bekalan akhirat... Isteri yang solehah Dan anak2 yang soleh Dan solehah...

Anonymous
14 December 2015 at 12:38

Suami saya kalau marah mesti nak kena menyumpah..saya tak paham...apa lah nasib hidup kena sumpah seranah suami...rasa macam tak hidup lama je saya kat dunia ni bila suami asyik menyumpah saya pergi mati...lagila sedih disumpah dalam keadaan mengandung 4 bulan...moga saya dan bayi ini dilindungi Allah...amin ya rabbal alamin..

Anonymous
16 December 2015 at 21:24

sy pun bukan isteri yg baik, tp sy sering makan hati dgn suami... bab2 nafkah mmg x pyh nk cakapla...tp ape yg buat sy sedih sgt, dia slalu berperangai macam org bujang.. blik kerja lg awal drp sy tp masih nk mlepak dan sy lah yg kena jgk ambik anak2.memanjat tangga flat smpai tingkat 4 wpun tgh mengandung.bila dkt rumah sibuk berfb atau berwassap..kawan2 lbih penting.kawan ajak pg mana ikut je, bini ajak keluar bawak anak2, beli brg.. malasla..pg beli sendiri la..pnah skali ajak pg klinik waktu mlm sbb dah x thn sgt, tak nk sbb nk pg rumah member kawin dpt tau blik dr rumah org kawin singgah karok. pg cek sdiri kt klinik bsok, denggi aku ni!manalah aku x makan hati!?

17 February 2016 at 05:19

isteri kuat membebel tandanya isteri kurang bersyukur atau suka menyakiti hati suami. mana ada suami suka isteri kuat bebel.

19 February 2016 at 17:14

Sebab tu korang jangan menghina geng2 bujang....walaupun kami mungkin kurang di mata anda sbb takde pasangan hidup, tapi yg pasti kepala kami tak perlu serabut dgn ragam pasangan...pahala dlm perkahwinan? Dey tambi...Allah Maha Adil...banyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkk lagi cara2 lain utk dapat pahala sebagai orang bujang...usap kepala anak yatim pun dah pahala...bersedekah dan sebagainya...jgn sempitkan pemikiran tu sangat boleh?

Kawan baik aku pernah mengadu masalah rumahtangga kat aku, sampai tahap dia cakap "kalo aku boleh undur masa aku tak nak kawin...aku nak jadi bujang macam kau"

Aku pulak yg marah dia balik, sebab dia dah ada 3 anak. tak baik la pulak kan cakap camtu?

Lee
23 February 2016 at 07:18

Isteri sy pun ada perangai yg mcm tuan2 puan2 sembang kat atas. Allah uji sy. Sy guru,dia pun guru. Sy ada ijazah,dia pun sama. Kira sama naik la. Nak kata sy xbaik,mungkin lah. Sy sibuk di masjid,ngajar sambilan di madrasah,tp bila blk rmh sy buat kerja2 rmh. Nafkah zahir batin insyaAllah cukup. Apa lg yg sy xbuat. Tp muhasabah blk,mungkin sy xcukup taat pd Allah sampaikan isteri pun xcukup taat pd sy,buatkan sy skt ht n terabai. Banyakkan muhasabah tuan2. Cek dulu ketaatan kita pd Allah sblm kita mrh isteri xtaat pd kita. Bila kita taat n yakin betul pd Allah,Allah akan buka jln. Sy dah rs. Sy kongsi dgn tuan2. Cuba dulu. Wallahualam.

Anonymous
9 March 2016 at 03:11

Sy mahu kgsi kn mslh sy,but sy th slh sy rse sedih bile maki suami sy dekat groub whtspp fmly sy tdi..

Anonymous
9 March 2016 at 03:13

But suami sy sllu ckp dkt sy derhake la pda suami derhake bnde yg sy gurau pn die ckp derhaka...

Anonymous
22 March 2016 at 08:16

As.slm... semua yg citer hal rumahtangga kat blog ni hrp bersabar, jgn sampai terkeluar segala perkataan yg x sepatutnya. Kita manusia biasa yg x dpt lari dr silap, aku sebagai suami pun kekadang mkn hati ngn isteri. Tp sebagai suami pun harus fikir adakah kita beri layanan yg cukup bagus utk isteri, so sikap bertoleransi dlm keluarga amat penting. Klu ade yg kita x puas hati pd isteri, kita blh ckp cara baik. Klu dia x peduli jgk biarkan dl smpi terbuka hatinya utk berubah, cuma kita sebagai suami teruskn je tanggung jwp sbgi suami or bapa yg baek. Begitu jg si isteri, teruskan bersabar dn tabah dgn sikap suami kdg2 menyakitkan hati. Allah maha mengetahui, sentiasa beri yg terbaek utk umatNya. Maaf andai sy tersilap, sekadar pandangan dn nasehat utk.diri sendiri juga...

Anonymous
22 April 2016 at 05:52

Isteri saya bekas perempuan simpanan orang kafir semasa belajar. Pandai cover depan keluarga. Selepas dtinggalkan sugar daddy seks bebas jadi xtvt hujung minggu. Saya cuma dpt tau lagi 11 hari nikah, kad semua dah edar. Lepas kawin nak kata biadap sentiasa tu x la tapi kalau x hormat mmg ya. Awal2 kahwin hal2 hubungan kelamin selalu telepas ckp, mcm melebihkan psngan sebelumnya. Hal2 lain asyik dia je nak tentukan keputisan dgn alasan dia lebih bnyak pengalamn. Sekarang dah insaf, mula solat sampai x nak lyn suami sampai 1-2 bulan dgn alasan rambut susah kering. Nasiblah, masa bujang dulu jgn kan sentuh pompuan cinta monyet pun xde org nak, sbb bapak aku garang. Dpt baca pengalaman org reda sikit tekanan. (Aku x dedahkan nama dan nama isteri, lokasi. Juz nak share je)

Anonymous
26 April 2016 at 09:30

wahai lelaki, Allah memberi kan sifat sabar yg tinggi ke atas kamu. Bersabarlah dengan karenah isterikamu. Bersabar lah. Mengadu lah pada Allah. Seperti aku, segalanya aku sediakan. walhal gaji bini aku jauh lebih besar. Tidak sedikit pun aku usik. Tak jugak pernah dia puas hati. Pernah Aku hendak meminjam spray baju, nak strika baju, dimarahnya aku. Ya Allah..sedihnya. Setiap kali birthday, beribu ringgit aku hadiahkan utk mereka dan anak2, Bila birthday aku? :-( sedih memang sedih. Silap sikit, share dlm facebook. Tapi jangan harap aku nak redha hidup dia. padanlah gaji beribu, x sampai tgh bulan, merungut duit habis. Aku ty buat apa dengan duit byk2, dia diam.

Anonymous
29 June 2016 at 04:55

Suami sy duda.tiada Anak...sebelum kawin..perangai dia baik...penyayang..Dan bila ditanya SBB penceraian isyeri dahulu..dia beri jawapan,perempuan tu demand tinggi,dia Kata bekas isterinya slhkan ibunya SBBrumhtangga porak peranda..disbbkan sy bujang Dan jujur...sy x terfikir negatif tentangnya..Dan x nmpak pun yg pelik2 ..tpi ia berlaku bila sy da kawin dgnnya..Mak dia mmg konker anaknya..sampai aku jadi rimas Dan lemas...maknya selalu dtg dgn 2 org adik perempuannya...timing x Lena..kacau bila aku Kerja..sehingga aku berhenti Kerja..maknya suka mengarah2..klu beli BRG..utk aku yg murah2..dengki ngan aku..bla anaknya belikan aku apa2...spai jadi gaduh..SBBnak ikut jhe ckp maknya Dan adik beradiknya..klu dtg umh aku,Mak mertua suka siruh aku masuk DLM bilik..Dan diorang berjumpul Anak beranak...mcm c---ka..je hidup aku lepas tu..

Anonymous
7 July 2016 at 18:12

assalamualaikum. nak tanya sikit. kalau isteri asyik menengking atau marah suami dengah hal yang kecil cthnya suami tak tau menguruskan anak. apakah hukumnya? saya selalu dimarahi oleh isteri disebabkan perkara remeh temeh. tp sy hanya diam dan sabar. apakah hukumnya?

Anonymous
18 July 2016 at 02:58

Kasih syg ni x boleh dipaksa² atau dibuat².kalau dh sblh pihak je isteri yg berusaha membahagiakan suami tp suami sebaliknya..akibatnya boleh menghilangkan rasa kasih isteri terhadap suami.dari sifat lemah lembut dan kasihkan suami hingga hingga menjadi seorg yg berhati kering..salah siapa tu?

padi
20 July 2016 at 21:26

semoga suami2 sekarang dapat membimbing isteri2 mereka kejalan kebenaran..in syaa Allah isteri taat pada suami..jika sebaliknya..itu UJIAN buat suami.. soalan.. Kenapa susah untuk wanita bimbing suami,?sedih terkadang hati ni..salah sikit pon dimarahkan..kadang suami yang mengajar isteri untuk jadi biadap..FIKIRKANLAH SUAMI kalau awal perkahwinan isteri telan sahaja bila suami marah, maki hamun..lama2 isteri yang buat gitu.maeah pula.

Anonymous
2 August 2016 at 04:57

Sblm kawen bkn main la dengar ckp, dh kawen n ada ank jd susah kita dibuat nya....
Semua serba x kena....mmg impian setiap lelaki mahu ister yg dgr ckp dan taat pada suami...Tp.... Klu cmni baik kawen dua diam2 lebih baik...
Kalau ada sesiapa ingin dalami ilmu agama jom wasap sy
Kosong satu satu tiga dua satu empat empat sembilan lima tiga

Anonymous
18 September 2016 at 21:50

Salam..Sy xstuju bila org kata aqidah isteri tu drpada didikan suami..Sbb? Sy dh dpt isteri yg dtg dr kluarga yg mmg pemurah tp jauh dr Allah SWT..Kluar rumah xkira masa zohor asar & xde sorang pun mintk berenti solat jamak bila long distance..Hidup suka enjoy anak beranak mmg xganggu org tp lupa diri tu hamba Allah SWT..Kesannya? Sy selalu diabaikan @ jadi org no 2 lps kluarga..Lebih pentingkan dorang dr suami sendiri..Dh puas bersabar..Tinggl nk terjun bangunan je lagi..Byk sgt mainkan emosi suami..Bg sakit hati,geram dgn ayat2 bisa dr mulut..Langsung xjaga adab & taat pd suami..Lebihkn anak sy dirumah mak dia ..Walau cucu sulung sklipun,kita sbg anak harus adil pada 2 buah kluarga..Dh pnah sy tempeleng,ludah muka dia sbb terlalu geram..Pnah terlajak bg 1 kt dia..Tinggal lagi 2 je lagi..Tp masih xnk insaf,ingat salah lalu..Terpaksa bertahan sbb anak..Masih 2thn..Dia mcm xtau yg anak tu perlukan mak bpk dia bkn family mak dia..Sanggup dia marah sy sbb ajak dia teman sy berubat semata2 abg dia nk dtg rumah utk mandi kolam..Sdangkan abg dia tu duduk 5minit je dr rumah sy..Mcm esok dh kiamat xboleh jmpa lagi..Semua sbb nk jaja anak sy lebihkan family dia..Smpai 1 tahap mmg sy xredha,sumpah dia dlm hati..Skrng dia mmg serba xkena..Sakit sana sini..Walau remeh tp kesihatan dia mcm xok..Xtau lagi tu balasan Allah Swt..Dh pnah gaduh smpai libat 2 family..Masing2 menangkan anak sendiri..Tp hakikatnya,isteri kna lyn suami,bljr ambk hati suami..Yg menanggung dosa isteri tu suami..Bkn mak bapak lagi..Patut suami tu kita utamakan dlu..Sy tau tmpat dia dlm neraka skrng jika dia mati..Sbb sy sbg suami mmg sgt2 kecewa dgn dia..Salah 1 punca hidup xberkat,rezeki susah masuk adalah dr perbuatan isteri yg nusyuz & derhaka pada suami..Buat isteri kt luar sna pikirlah..Nk dpt syurga or neraka pilihlah..Keputusan kt tgn anda..Jgn kita bermegah dgn degree,gaji RM10K sebulan..Sbb dlm kubur nanti xde soalan pasal CGPA,graduate mana,rumah brapa harga,keta rim brapa inch..Wallahualam

Anonymous
3 October 2016 at 07:18

Saya juga sebagai suami memahami perasaan anda semua..isteri saya ni suka lihat mood dia..kalau dia happy maka bahagialah keluarga tapi bila dia marah maka hancur hidup saya..depan mak bapak dia dan keluarga dia malukan saya sebagai suami..selalu mengumpat dan menghina saya dengan mak dia atau keluarga dia..saya dah puas besabar dengan sikap isteri saya..saya sanggup berhutang bank semata mata melayan kemahuan isteri dan anak saya..saya juga mencuci baju dan beli brg dapur dan makan minum isteri saya sebab alasan dia selalu letih dan buzy nak masak..saya tak ada pembantu rumah, anak saya yg baru berumur setahun saya bawa ke ofis setiap hari..itupun dia tak pernah rasa besyukur dan menyalahkan saya kerana tak ambil amah atau hantar daycare..gaji saya ni kecik je..isteri saya pun ada tolong juga tapi selalu mengungkit..nak pinjam wang isteri pun dia charge interest..saya pinjam 100 and bayar balik 150..saya memang ada tefikir nak becerai tapi saya sayangkan anak saya..mak dan bapak mertua saya ni selalu memburuki saya dan isteri pun kena makan hasutan..saya tak tahu nak buat apa lagi..tolong bagi pendapat

Anonymous
17 October 2016 at 01:37

mulakan dengan istighfar, kemudian baca alfatihah selalu untuk isteri atau suami... dulu saya juga keras hati, melawan dan tak faham/matang, tapi banyak yang telah dilalui bersama. Syukur cik suami amat memahami penyabar, dan rasanya sebab kami selalu bersama buat aktiviti apa pun...hatta pergi kedai dekat pun. pernah 2 2 pun curang tapi sebab geram nafkah tak mencukupi, dia hanya balas dendam. sebabkan 2 2 pun meningkat sama sama...mungkin lah ALLAH tu maha pemurah penyayang, dan pelihara kami sebab kami selalu solat berjemaah selalu. tapi yelah, banyakkan tolak ansur dan buat pasangan faham. apa yang kita boleh buat untuk suami/isteri hari ini? jika kite tak boleh nak ubah orang lain,kite yang berubah.

18 October 2016 at 19:40

Saya sayang suami saya ,walaupun kekadang ada terguris hati dia.ego sy kuat. Sy sush nk mengalah. Sy tkot tergolong dlm kategori isteri derhaka. wlaupun dia marah dia tetap syg.sy rasa bersalah sgt . Sy hrap dia maafkn sy ..

18 October 2016 at 19:40

Saya sayang suami saya ,walaupun kekadang ada terguris hati dia.ego sy kuat. Sy sush nk mengalah. Sy tkot tergolong dlm kategori isteri derhaka. wlaupun dia marah dia tetap syg.sy rasa bersalah sgt . Sy hrap dia maafkn sy ..

19 October 2016 at 03:51

ego ikut syaitan.syaitan memang licik nak hantar perempuan kat neraka.semua perempuan tau taat suami dapat surga dan x guna semua amalan jika suami x redha.peringtan buat diriku dan semua.itulah ujian perempuan. dosa suami ngan Allah. dosa isteri ngan suami.kita x blh pertikai suami.semua dia jawab nanti. kita jaga ja part kita.. moha Allah ampunkan dosa kita dan beri kita semua hidayahnya..amin

9 December 2016 at 16:14

Ingatlah wahai kaum Adam. Telah diceritakan tentang kaum Hawa. Berhati2 dengan cinta mereka. Cintailah Allah S.w.t. Kerana cinta Dia adalah cinta sejati. Carilah jalan untuk mendapat keredhaanNya. Insyaallah kita akan diadili dengan adil. Cinta manusia hanya sementara. Sementara kamu berduit, sementara kamu berharta, sementara kamu bergaya, sementara kamu sihat. Selepas kamu hilang segalanya pengorbanan kamu walaupun setinggi 7 petala langit pun tidak dapat menebus cinta dari mereka. Sebaliknya kekilafan sebesar zarah dicari untuk mereka meninggalkan kamu. Ingatlah wahai sang isteri. Suatu hari kami pasti pergi jua. Kita manusia tidak lepas dari dosa. Baik buruk selesai bersama. Adakah ingin beritahu satu dunia. Apa balasan kebaikan suamimu. Setelah suamimu hilang segalanya keranamu, dimanakah suami diletakkan sekarang. Bertuhankan harta benda, berimamkan media sosial, suamimu berada dimana ketika ini. Ingatlah kaum hawa kamu telah melakukan banyak dosa terhadap suamimu tanpa kamu sedari. Pohonlah kemaafan dari mereka. Bertaubatlah kepada Allah Swt. Sementara masih ada peluang. Baik dan Buruk suami kerana isteri, baik dan buruk isteri kerana suami. Wahai Hamba Allah swt sekalian kembalilah ke jalan yg lurus. Semoga mendapat keredhaan Nya. Semoga Allah swt merahmati dan meredhaai kita semua.. Assalammualaikum

9 December 2016 at 16:17

Ingatlah wahai kaum Adam. Telah diceritakan tentang kaum Hawa. Berhati2 dengan cinta mereka. Cintailah Allah S.w.t. Kerana cinta Dia adalah cinta sejati. Carilah jalan untuk mendapat keredhaanNya. Insyaallah kita akan diadili dengan adil. Cinta manusia hanya sementara. Sementara kamu berduit, sementara kamu berharta, sementara kamu bergaya, sementara kamu sihat. Selepas kamu hilang segalanya pengorbanan kamu walaupun setinggi 7 petala langit pun tidak dapat menebus cinta dari mereka. Sebaliknya kekilafan sebesar zarah dicari untuk mereka meninggalkan kamu. Ingatlah wahai sang isteri. Suatu hari kami pasti pergi jua. Kita manusia tidak lepas dari dosa. Baik buruk selesai bersama. Adakah ingin beritahu satu dunia. Apa balasan kebaikan suamimu. Setelah suamimu hilang segalanya keranamu, dimanakah suami diletakkan sekarang. Bertuhankan harta benda, berimamkan media sosial, suamimu berada dimana ketika ini. Ingatlah kaum hawa kamu telah melakukan banyak dosa terhadap suamimu tanpa kamu sedari. Pohonlah kemaafan dari mereka. Bertaubatlah kepada Allah Swt. Sementara masih ada peluang. Baik dan Buruk suami kerana isteri, baik dan buruk isteri kerana suami. Wahai Hamba Allah swt sekalian kembalilah ke jalan yg lurus. Semoga mendapat keredhaan Nya. Semoga Allah swt merahmati dan meredhaai kita semua.. Assalammualaikum

Anonymous
11 December 2016 at 10:52

isteri saya jenis suka utamakan keluarga dia daripada saya. kadang2 pendapat saya tidak diendah, lebih utamakan kata2 mak dia. selalu juga bila berbicara akan ada unsur menyindir sinis.

selalunya saya akan senyap sekira berlaku pertikaian pendapat, namun kadang2 bila saya senyap, isteri saya macam tidak puas hati kerana senyap.

apa perlu saya buat? adakah tindakan senyap daripada pertikaian tu tindakan betul?

Anonymous
20 December 2016 at 12:51

oghang pompuan cakap ikut sedap mulut jer...bila suami sibuk isteri kata x dpt layanan tp bila suami nak jimak..mcm2 le alasan..bab tu x sibuk..panas lubang telinga..suami sibuk sbb nak cari peluang tambah pendapatan..akhirnya tidur asing2..

3 January 2017 at 07:49

Sy seorang suami yg benar2 telah melakukan kesilapan, sy telah mengahwini gadis yg sebenarnya x pernah menyintai sy, Usia sy 42 tahun ketika sy menikahi isteri sy yg hanya berumur 19 tahun ketika itu. 31 Jan 2016 adalah tarikh pernikahan sy dan sejak dari itu sy sentiasa kecil hati dan x pernah rasa bahagia dgn isteri sy. Setiap hari ada saja kesalahan sy yg cuba dicari sedangkan semua telah sy sediakan mengikut kemampuan sy. Isteri sy bekerja di kedai makan ibunya yg juga memang x menyukai sy. Semua kata2 ibunya adalah yg terbaik baginya sedangkan kata2 sy seperti tiada bermakna baginya. Sy sebagai suami sering saja diherdik dan dicaci maki sedangkan sy ikhlas menyintainya, klu nak kira segi rupa isteri sy memang x cantik tapi cinta dihati sy x melihat kecantikannya. Dari segi zahir dan batin sy rasa x pernah menghampakan dia. Klu bergaduh dlm sms sering kali isteri sy akan meminta cerai dan ntah berapa ratus kali dah dimintanya sy menceraikannya tapi sy masih lagi menyintainya, pernah juga sy terniat tuk menceraikannya tapi x sampai hati kerana sy sgt menyintainya. Kini isteri sy semakin berani keluar rumah tanpa izin sy dan balik lewat malam dgn alasan ingin menenangkan fikiran. Klu dlm sms ni semua ayat makian dah biasa dilafazkan. Sy memang telah melakukan kesilapan..

Anonymous
3 January 2017 at 23:03

CELAKALAH isteri-isteri yang biadap serta kurang ajar kepada suami! Allah & malaikat MELAKNAT kamu! Neraka Jahannamlah tempat kamu!

Isteri biadap & kurang ajar ada rasa apa-apa tak baca statement diatas?? tiada kan?? sbb hatimu telah hitam.. Berlainan pula dengan isteri solehah & baik... meraka berasa takut apabila membacanya... Ucapkanlah Astagfirullah...

4 January 2017 at 19:02

maaflah wahai kaum hawa..tak dinafikan bila kaum hawa komen disini itupun dah dikire derhaka...jgn buta didikan ye kaum hawa...hal kamu laki bini sepatutnye diantara kamu saje...jd bijak..jgn jadi bodoh..neraka bg isteri yg derhaka..suami menanggung beban kamu jd respek sikit...suami x betol tegur..bukannya mengata...sedih dgn kaum hawa skang ni...

5 January 2017 at 15:53

Hai br tau susahnya kawin. Patutla mak aku xbg kawin. Nk jd bujang balikla. Lg seronok. Dosa pun xbertambah. Iman sy xkuatla. I Dont wanna play this game anymore. Jgn berumah ditepi pantai klu takut dilanda ombak. Eceh... huhuhu biarla level 1 je bujang. Naik level2 lg lompat plk level3 xikut aturan game. Abislah masuk neraka. Baik, rendah diri je. Sy xmampu menahan iman, sy balik jela level1 kui kui... yg penting bkn diawalnya. Tp Allah memandang pengakhiran cerita

22 January 2017 at 09:09

Sy nikahi isteri sy kerana sy sayang dan kasihan kpdnya..sy nikahi cara baik..dan sy akui,sy tidaklah sesempurna seperti lelaki2 dambaan wanita..sy berasal dari utara tanah air,dan kadangkala..nada suara sy yh tinggi dianggap isteri sy sebagai menengkingnya,sedangkan tidak..sepanjang perkahwinan sy,isteri kerap membanding bandingkan gaji sy..kedudukan sy..dan kestabilan kerjaya sy dengan lelaki2 lain yg lebih hebat di matanya..sy bekerja siang malam utk tambah pendapatan keluarga,tapi isteri hanya kerap meminta minta dan merendahkan sy jika sy tidak segera tunaikan kemahuannya..diperlecehkan sy sesuka hatinya..bila sy geram dan marah,disalahkan sy semula dgn alasan dia hanya bergurau..sy uruskan semua makan minum,tempat tinggal,kenderaan..semua sy bayar..apa isteri mahu,sy cuba penuhi seadanya..tapi,itu lah..walau pertengkaran kecil yg bermula daripada isteri dan apabila sy marah..sy dipersalahkan secara total dan kononnya dia tidak akan maafkan sy..sy buat segalanya utk dia,beri apa isteri mahu semampu sy..klu x dituruti,akan meleceh lecehkan sy..sy sbg suami,rasa sgt terhina dgn sikap isteri sy..hari ini,disebabkan perkara yg sgt remeh..sy dituduh memalukan isteri kerana sy kuatkan suara ketika menegurnya dek sikap mengada ngada dan melebih lebih isteri di dalam rumah..kami bergaduh besar dan akhirnya kesabaran sy hilang apabila isteri memukul mukul sy ketika sedang memandu..sy cuba bertahan tapi kesakitan itu menjejaskan pemanduan..buatnya terbabas,naya ja..sy terpaksa bertindak menghalang pukulan isteri dan sy terhentak tangannya masa dia memukul sy..dipukulnya sy di lengan dan muka..sy amat kecewa,sedih dan terhina..segala kebaikan,makan pakai,semuanya dilupakan dan terus mengeji sy..sy korbankan masa kerja sy utk bawa isteri ke sana sini di tempat yg dia nak pegi..tp akhirnya,sy juga yg dilecehkan...melawan sentiasa..biadab memanjang..sy disalahkan isteri sbb tindak tanduk dia itu katanya berpunca dari sy..sy akui,sy bukan lelaki yg sentiasa lemah lembut dan pak angguk sbb ego sy tinggi..tp sy lenturkan ego sbb sy syg isteri sy..sy akui,bila sy marah..sy tidak bercakap seperti malaikat dan org2 yg bagus2..tapi itulah,sampai bila kita nak sabar bila ditekan sedemikian rupa.. Lillahitaala,sy menyesal dgn perkahwinan ini..sy sedih bila harga diri sy dicela isteri sendiri..bab minta cerai,tak yah cerita la..entah brapa ratus kali dok minta n ugut nk pi pejabat agama...kepada lelaki di luar sana,utamakan lah ibu anda..lebih berbaloi abdikan diri kpd ibu dari dapat isteri yg huru hara..sy x tergamak nk ceraikan isteri sy..sy masih ada timbang rasa..ke hadapan,entah la..mohon Allah beri kekuatan..

Anonymous
3 February 2017 at 07:02

Isteri solehah dah pupus dlm dunia ni ha3..maafkan saje perempuan2 tu..jgn bg syaitan ketawa..kesian mereka..kita pun tak berapa nak soleh..macam mana nak dpt ister solehah..bukankah perempuan solehah untuk lelaki soleh..begitu sebaliknya..wuaaargh

Anonymous
4 February 2017 at 07:43

Dunia rumahtgga mmg byk ujian...sbb itulah ibadah org yg bkahwin pahalanya berlipat kali ganda. Sabarlah wahai org2 yg beriman...smg syurga buatmu

9 February 2017 at 13:28

isteri saya derhaka sama saya.. dia tak erti nak bersyukur pendapatan saya. dia dah tak hormat saya lagi. kadang2 tiba2 pandai marah2. lepas tu sya pernah kedpatan dia curang.. dia ada lelaki lain. dia sudah scandal ngan lelaki lain hampir empat tahun.. tapi saya bodoh masih setia dan sabar selama hampir 4 tahun kerana mempertahankan hubungan ni demi anak yg tak bersalah. klu cerai syaitan pulak ketawa melompat lompat dan di kutuk Allah. apa yg patut saya buat. memang bengang lah..

Anonymous
11 February 2017 at 02:48

kepada lelaki yg selalu kena fitnah tu byk2 bersabarla... zaman serba moden skrg ni mmg byk cabaran dan dugaan... jadi my advise sesiapa yg x tahan tu cuba ikut cadangan sy ni... pertama block semua apps social ngan wife anda.. unfiend media social dan guna sms sahaja utk apa2 mesej... sebab nye biler wife ko x puas hati habis dier citer kat semua org psl perasaan dier kat ko.. status bertukar mcm2... cthnya sifat org munafik, lupa tjawab, yg teraniaya la.. mcm2 yg buat korang sakit hati... padahal isu remeh temeh je pun... kalau ko online tp x balas siapla ko kena fitnah sebab ignore dier. padahal wife ko tu tau ke ko tgh buat keje? tgh meeting ke? tgh sibuk ke? wife ko bkn xtau waktu weekday... so hati2 la ye.. now hampir setahun sy dh block wassup dier, fb insta pun dh xde, dan segala mcm lg tu.... Alhamdulillah skrg masih pakai sms je...

Anonymous
19 February 2017 at 13:28

Korang rasa kalau isteri tegur suami, suami nak dengar tak?? Pengalaman aku 15 tahun kahwin..mmg dia takkan dengar, ko tegur lah macammana sekalipn. Dia akan diam..marah..buat muka menyampah. Dia rasa dia suami dia hebat, semua dia betul. Sebab tu aku malas nk tegur wlpn dah terang2 cara dia salah. Sebab apa? Sebab tk nk bergaduh, nk jd isteri yg taat konon. Akhirnya hidup aku anak beranak terumbang ambing. Org lain sibuk kumpul harta, laki aku sibuk kumpul hutang keliling pinggang smpai anak nk mkn pun tak de duit. Oleh itu, Korang yg lelaki ni jgn suka perlekehkn kami org perempuan. Kdg2 fikiran kami lagi tajam daripada korang. Lebih baik kami membebel drpd kami diam biarkn korang buat salah berterusan. Igt ye. Klau ibu tk kuat mindanya, dia takkn mampu besarkn wlpn sorang anak. Jgn asyik nk label kami dayus la..derhaka lah.. tmpat kt neraka lah sedang nasib korang pn tk tahu kt mana. Ntahkn solat pn tak cukup 5 waktu..

Anonymous
20 February 2017 at 17:45

Lantang sungguh perempuan atas ni bersuara.. Dari segi tutur kata bicara, dah tau dah perempuan atas ni mcmmana..

Mira
27 February 2017 at 06:02

Suami sy kaki enjoy...tp dia layan sy & anak2 baik cuma kdg sakitnya hati kena tipu. Bertahun2 pendam perasaan. Kwn2 dia jenis parasit...baik utk korek @ share mana boleh. Satu..satu ja di...habis duit beribu kt mesin judi...minum arak dll. Sampai 4 thn lps dia mula hisap syabu. Gaji byk tp kami ni sampai kena halau dgn tuan rumah. Duduk la kt flat kecik. Sy sedih..sy ada degree, sblm kawin dgn dia sy kerja gaji byk tp dia suruh sy berhenti sbb cemburu dia mmg melampau. Sy sabar, sedih kdg bila nk beli sesuatu utk diri sendiri kena merayu2 kt dia wlu sebatang lipstik pun.. bila dh sebati dgn syabu watak romantik dia jd ganas. Sy dituduh mcm2 dipanggil dgn mcm2 gelaran. Dia kantoi curang bercinta dgn org lain. Sy tggu lg...sbb anak 4 sapa nk tggung. Tp makin hari makin teruk. Phone sy dh 4-5 bj jd mangsa. Dia tuduh sy mcm2. Semua no contact dia call, dia msg kurang ajar, wlupun org tu hnya pakistan anta gas. Dia sindir2 sy dok syok dgn jantan pakistan. Dia ckp suara mmg perlahan tp bahasa sgt pedih. Dia suka provok sy sampai sy naik angin & terjerit2 bila nk pertahankan diri drpd terus dihina. Tp x cukup...dia terus hina sy dgn mcm2 perkara sampaikan sy minta tlg mak sy utk bg keterangan. Dh mak sy bg keterangan dia boleh ckp mak kt kg ko boleh tipu.., mmg sy x boleh tahan lg...beberapa kali sy mula tampar mulut biadap dia. Tp dia balas & sy kerap cedera. Kesian anak2... dlm hal ni sy masih nusyuz? Derhaka? Dia x puas hati bila sy layan seks x mcm dulu2.,,hati sy dh mati...mcm mana sy nk layan? Kdg layan mlm, subuh dh kena babi....kecewa sgt.,, derhaka? Masuk neraka juga?

Anonymous
15 April 2017 at 03:44

Saya belum berkahwin dan alhamdulillah masih mempunyai ibu dan ayah. Masalah ini kerap terjadi pada keluarga saya. Dimana ibu saya seorang yang cepat meninggikan suara dan panas baran. Senang melenting, cepat marah dan selalu guna perkataan "Kau, aku" dengan anak2. Saya mempunyai 3 orang adik. Dan tiga2 masih sekolah. Lingkungan umur 8-17 tahun. Ada saja yang tak kena depan mata dia. Pastu mulalah mengamuk. Berbeza dengan ayah. Ayah saya lebih tenang dan tak mudah melenting. Ayah saya lebih suka nasihat secara personal if adik2 saya ade buat salah. Selepas itu ayah akan amik hati kami balik. Yes saya admit. Ayah saya jenis manjakan anak2 Tetapi beliau manja bertempat. Bagi ayah "salah tetap salah" and "semua masalah ada jalan penyelesaian dan cara untuk tegur/membetulkan keadaan". Berbeza dengan ibu saya. Apa2 mesti nak marah. pastu tengking2 dan berkau aku. Belum masuk jerit2 pastu hentak2 barang. Kesian ayah saya. Dia dah tegur tetapi ibu mesti tengking ayah balik. Cakap macam2 siap BERKAU AKU lagi dengan ayah saya. Ayah saya tetap sabar. Cakap elok2 lagi. Selalu orang cakap lelaki yang baran. Tetapi dalam case ini , TAK! Perempuan lebih baran dan ego. Seriously. Benda tu terjadi kepada keluarga saya. Depan saudara, kawan2, orang luar, ibu saya takde nak marah2. Malu mungkin. Tapi bila dengan keluarga? Semua keluar. Saya kdg2 jadi stress and sedih. Tak tahu nak cerita dekat siapa. Saya selalu luah dekat ayah . And selalu pesan dengan adik2. Sabar, banyakkan berdoa supaya Allah swt bukakan pintu hati ibu untuk bertaubat dan mintak lembutkan hati dia. Mujur adik2 saya memahami dan sabar. Saya taknak perangai ibu saya membuatkan adik2 saya dan ayah bertambah stress, makan hati bertahun2 lamanya. Kesian mereka. Terutama ayah. Saya banyak tengok video berkenaan isteri derhaka, baca blog, tetapi tak tahu macamana nak nasihat ibu saya. Hmm. Saya takut orang ckap saya buka aib orang tua saya. Tetapi ini je sahaja cara untuk saya meluahkan apa yang terpendam dari saya bercerita dekat orang terdekat yang belum tentu dapat menyimpan rahsia atau mungkin berkata belakang. Saya berharap ibu saya sentiasa diberi pentunjuk oleh Allah swt dan diberikan masa untuk bertaubat dan insaf akan kesilapan beliau. Amin.

5 June 2017 at 10:31

Saya benar-benar gembira dengan perkhidmatan ini. Saya salah seorang daripada orang-orang yang berkata, "Saya tidak akan memanggil psikik atau ahli silap mata atau apa sahaja" untuk membantu saya dengan masalah saya - sekurang-kurangnya semua masalah cinta saya, tetapi saya mencapai tahap di mana saya tahu saya perlu beberapa panduan, dan Saya gembira kerana saya mendapati orang ini dipanggil dr. Okosu.
 Saya tidak pernah dalam satu juta tahun sangka saya akan menulis surat seperti ini, tetapi apabila saya hampir hilang Andrew salah satu daripada bodoh kami, pergaduhan (dia berpecah dengan saya), saya fikir saya telah kehilangan everything.i menangis semua hari dan berfikir bahawa dia tidak akan datang kepada saya lagi. i membaca keterangan di internet yang dikongsi oleh seorang lelaki yang mengatakan bagaimana dr. Okosu membantunya kembali isteri EX beliau dalam masa 48 jam. Saya segera menghubungi beliau di talian whatsaap dan juga kembali suami saya dengan kuasa Parut beliau.

semasa saya berada di masa yang paling terdesak saya, dia tidak mengambil kesempatan daripada saya. Engkau telah memperlihatkan perkhidmatan yang sangat baik untuk saya. Saya tidak tahu bagaimana anda melakukannya, atau bagaimana sihir ini berfungsi, tetapi semua yang saya tahu, IT WORKS !! Peter suami saya dan saya gembira kembali bersama-sama, dan saya akan sentiasa berterima kasih kepada dr. Okosu. e-mel atau memanggil beliau untuk apa-apa jenis bantuan Dia sangat mampu dan boleh dipercayai. Saya adalah bukti hidup. Email: drokosu01@gmail.com whatsapp Line: 2348119663571

Anonymous
17 June 2017 at 21:38

Isteri sy suka lawan ckp,xdgr teguran,jarang hampir xpernah mengakui kesilapan sendiri..ego tinggi..sy redha sje dgn ketentuanNya..

Anonymous
29 June 2017 at 15:19

Masalah nya zaman dulu2 seburuk2 suami nya pun dia tetap tak complain. Dia tetap buat kerja rumah. Kalau dia sedih dia nangis dalam diam. Isteri tetap sayang suami yang alhlak nya terbabas. Itu lah Isteri zaman nenek moyang kiter.. solehah. Zaman sekarang.. isteri2 murahan cap modern banyak membebel. Isteri macam gini patut jangan dibikin kahwin. Kerana mereka sudah dinkuasai sikap feminisme. Suami balik lambat sikit membebel.. suami nak time off sekejap pun membebel tak tahu nak baliklah tak tahu nak tengok anak lah. Isteri pulak dah jadi suami.. Isteri macam gini mak bapak dia yang salah.. didik tak betul.. Bak tahu tanda isteri solehah dia akan jawab.. Dia akan selalu bersabar walaupun merana.. Kalau dia lawan pun dia akan buat cara proper channel.. bernual dengan suami dia kalau fail berbual dengan mak ayah suami dia.. kalau fail berbual dengan mak ayah dia sendiri. Isteri zaman aekarang senang kata ramai yang penalas iri hati tengok kaum lelaki senang. Isteri macam gini jangan dibikin kahwin. Rosak rumah tangga.

Anonymous
30 July 2017 at 00:04

Isteri saya adalah perempuan paling ego & hipokrit & plastik yang pernah saya kenal. Lebih kurang 5 tahun saya berkongsi hidup dengan isteri, saya rasa betul-betul diperlekehkan. Mungkin sbb gaji dia lebih besar dari gaji saya. Mungkin itu sbb nya dia kerap bersikap tidak hormat dgn saya & mak bapak saya. Bila bercakap dgn orang lain baik bukan main lagi, tapi bila bercakap dgn kami main lebih kurang saja. Dulu sebelum kahwin katanya gaji besar atau kecil tidak penting bagi dia. Kononnya lah...
Isteri saya tak boleh ditegur, bila ditegur mulalah meninggi suara, marah-marah kemudian segala benda pun diungkit. Dari basuh pinggan, masak-memasak, sampailah kebasuh baju. Padahal pinggan 2-3 keping saja pun. Saya pun basuh jugak. Masak pun sekali sekala. Kami lebih kerap makan diluar sbb bekerja. Balik rumah pun dah malam. Basuh baju pulak guna mesin. Lepas tu kata dia buat semua benda sorang2. Bayar semua benda sorang2. Tanggung semua benda sorang2. Walhal semua benda pun kami sama2 tanggung. Lagi satu,tiap kali gaduh perkataan 'mintak ce*** tak pernah tak sebut. Siap dengan ugut nak bawak anak-anak. Kononnya dia saja yg berhak atas anak-anak. Saya ni apa pun x berhak sbb saya ni kononnya pemalas. Semua kerja dia seorang saja yg buat. Walhal, ada benda dia buat ada benda saya yang buat. Isteri saya juga selalu enggan melayan suami. Mcm-mcm alasan sakit belakang lah, penatlah, mengantuklah. Tapi larat keluar dengan kawan-kawan dia sampai tengah malam baru balik. Dahla keluar rumah tak mintak izin suami. Bila ditegur, mulalah perang meletus & seperti biasa suara dia lebih tinggi dari suara saya, segala pinggan mangkuk basuh baju pun diungkit lepas tu mintak ce***. Saya pun sudah naik menyampah dgn isteri saya ni & skrg saya masih sanggup bertahan sbb fikirkan anak-anak yang masih kecil. Doakan saya & rumahtangga saya. Terima kasih.

22 August 2017 at 11:13

Banyaklah istifar, kita pikul apa yg kita cincang, kita terima hasil dari dosa2 kita walaupun ada kalanya ujian ini untuk naikan darjat tapi lebih baik fikir diri yg byk bersalah. Dan betulkan hubungan dgn Allah. Ingat Allahlah yg menguasai hati psgnya kita. Nabi Adam diturun ke bumi tidak salahkan iblis, nabi yunus ditelan ikan tidak salahkan umatmya. Tapi apa yg diajar. Ya Allah sesungguhnya aku yang menzalimi diri aku sendiri, atas dosa2 ku. Klu Kau tak ampunkan aku maka termasuklah aku dikalangan orang 2 yg rugi.Jgn lupa setiap yg berlaku, tiada ada daya dan upaya kita semua melainkan izin Allah disebalik ujian2 ini. Ini teguran2 Allah pada kita yg kita tak sedar. Wallahualam

10 September 2017 at 08:14

Saya dh khawin 17 tahun...nikmat kebahagian tu belum saya rasai....mungkin tidak patuh suruhan ALLAH..itu punca utama...solat tiang agama..dpt mendidik hati ke pemikiran yg baik2..jika redha dari ALLAH ada insyaallah semua akan menjadi baik...

17 September 2017 at 04:42

Assalamualaikum. Saya sendiri merasai isteri kurang ajar dekat saya. Melawan cakap , tak suke mendengar teguran. Saya hormat dia. Saya ckp baik baik dgn dia.. tak pernah saya jentik dia pon dan maki dia. Sy harap Sy anggap ini adalah ujian yang diberikan oleh Allah S.W.T. Sakit sgt hati saya. Tp saya sebgai seorang suami sy cube faham bahawa Akal Perempuan adalah pendek berbanding lelaki. Sesungguhnye Allah S.W.T Bersama dengan orang bersabar.. Semoga Urusan rumah tangga kita diredhai oleh Allah dan dipermudahkan urusan dan bersama sama kita ke Syurga Allah. Amin..

Anonymous
15 December 2017 at 11:31

Assalamualaikum.. Bila baca semua komen kat atas dari berapa tahun sudah ramai yang komplen isteri masing2.. Betul, perempuan ni ade ego, baran dan pemikiran die yg sgt kompleks.. Bru 5 minit lepas bergelak ketawa dengan kita lepas tu tiba-tiba masam mencuka... Hanya sebab bende kecik walhal intonasi suara... Hahaha.. Kompleks kan? Jangan risau.. Dorang pon kadang2 xpaham kenapa jadik camtu.. Tp, bila abg2 semua dah buat perkiraan nak bernikah, kne terima lah yg korang nak bawak 'alien' masuk dalam hidup korang... Somebody yg kte xkenal walaupun bercinta 5 tahun.. Bercinta rumah asing-asing bro.. Dah kawen baru tau kentut bau ape, panjang pendek plus bunyik kentut tu stail ape.. Tu bru cerita pasal kentut.. Belum bende lain lg.. Die pin hadap bende yg sama ngn korg.. Perempuan sekarang byk fikir.. Byk dpt info dr socmed yg xbaik itk diikut.. Die takot sebb korg sebagai suami xbg die rasa secured.. Yes... Korang dah buat mcm2 n proved macam2.. Solat jage tak? Haaa... Ni punca masalah no 1... Aku cakap dr pengalaman sebb aku isteri n aku permpuan yg lahir dr keluarga yg broken.. Aku baran sebb aku diajar hanya bila aku jadik garang baru org lain xberani kacau aku.. Aku belajar utk hidup berdikari bilamana laki xdek aku xkan mati.. Sebb bapak aku tinggal mak aku so bg aku lelaki semua sama je.. Aku apply kat laki aku konsep tu.. Hahaha.. 4 tahun bro die bertahan.. Sampai aku sendiri berubah.. Sampai kawan2 n cikgu aku pun terkejut jumpe aku.. Punyelah beza.. Suami aku rajin tolong tp aku cerewet.. Aku bebel bising2 tp die xpernah berhenti tolong buat kerja rumah. Die basuh pinggan cepat tp xbersih.. Tp sekrg dah byk improve.. N die still buat walau aku bising2 ckp xyah buat dr first kawen sebb aku label die pengotor.. Huhuhu.. Boleh petik ngn jari la berapa ramai lelaki boleh tahan kne komen cam tu.. Tp aku berubah sebab die semakin byk memahami n membantu.. Contoh, bini kau komplen pasal xsempat masak n kemas umah sebb x cukup masa.. Kau kne cari punca kenapa masa die xcukup.. Macam mana nak tolong bg cukup.. Mcam mana nak bantu supaya die rajin masak.. Kadang2 pompuan ni hilang mood nak masak sebb lantai dapur tu xbersapu je pun.. Tp asbab ko jadi hero tlong kemas dapur, lame2 die akan rajin bro.. Org perempuan ni ko kne takle die.. Dah jadik bini lagi kne jage.. Ko ingat beranak tu seronok ke? Bayangla burung ko kne kerat.. Sedap x? Sakit perut nak mampus macam nak putus nyawa.. Hargailah bini tu.. Tolong die buat keje rumah.. Kalau die xsempat angkat kain ko pegi la angkat.. Xpyh nak kne suruh.. Ko bukan raje kat umah tu.. Org gaji pun ko bayar buat kerja makan tanggung.. Bini kau yg bersusah payah utk kau nak bagi bodoh2 250 sebulan pon berkira.. Macam mane rezeki x sempit.. Kne paham org perempuan akan berkira kalau kau berkira... Org perempuan suka mengungkit kalau kau susahkan die.. Jangan pakai duit bini.. Tanggungjawab suami sila hadam.. Bagi die nafkah n sebut itu duit nafkah walau sebesar mane pon gaji die sebb tu die punye ko xdek hak.. Walau kasar mcm mane pon bini kau sabar n ckp elok2.. Bukan ape.. Kadang2 die marah sebb kau xteman die tidur malam.. Kau berjaga main game.. Nafkah batin kau pedulik hak kau je.. Bini kau xsyok kau lantak je.. Kau xjge dr sekecil2 benda... Sampai kiamatlah kau xselamat.. Pikirla anak2.. Pikir tjwb kau utk ubah isteri kau walau ape pun asal die.. Dr mane pun die dtg n kadang2 kita pun xpasti sesuatu bende tu berpunca drpd syaiton.. Bawak jelah jumpe ustad.. Kalau xdek ape2, mintakla nasihat kekeluargaan.. Berkaunseling itu bagus utk memahami.. Bukan sikit2 nak jatuh talak.. Perempuan suka minta sebb die kecewa kau xpaham die penat.. Tp kau kecewa sebb die minta.. Ko bodoh ke ape isteri selalu mintak sebb kau tu xpernah berubah bro.. Kau xpandai nak corak bini sebb kau pon ego nak mati.. Pastu acah2 nak dpt isteri solehah version org dulu2.. Nenek moyang kta malu bercerai sebb xdek ilmu.. Xde duit.. Sabar je dpt laki kayu api neraka.. Agama pun xkuat sgt.. Yg kuatnye adat..

Anonymous
29 December 2017 at 00:38

Apa yg minah sewel atas ni membebel? Dia buat karangan ke? Lukis boleh tak?

Anonymous
30 December 2017 at 03:44

Dari komen2 kt atas,ada jgk yg tergamak menyatakan isterinya ahli neraka...klau dy ahli neraka,awk lah lelaki pertama yg dy akan tarik ke dlm neraka krn ggal mnjlnkn tgjwb...awk nk kwen lg bertambh lg sorg ppuan yg akn tarik awk ke neraka,pk2 kn...btw,suami yg suka maki isteri babi 2 dy tukang "SONDOL" babi...hahahaha

Anonymous
22 January 2018 at 17:52

sememangnya tiada pasangan yg sempurna dlm dunia ni... suatu hari nnt pasti akan diduga juga.. mungkin harini baik esok lusa xtau lagi... berbuat baik la... syaitan mmg sentiasa mencari jalan untuk memecahbelahkan keluarga... cuma jgn terlalu baik sngt dn sentiasa berpada2... sbb kena ingt pasangan kita tu pasti akn buat hal juga nnt... yg paling penting syariat Islam jgn tinggal... rukun2 islam tu kena buat.. tinggal apa yg Islam larang.. InsyaAllah selamat dunia akhirat...

Anonymous
3 March 2018 at 11:22

Adakah kemaafan suami itu sah tanpa mengetahui kesalahan istri

Anonymous
16 March 2018 at 05:54

Aku dah penat.. Ya Allah bantulah aku.. Amin..

Anonymous
24 April 2018 at 18:59

Bsabarlah.. ini la adab resam dlm brumah tangga, kadang2 manis, kadang2 masam, kadang2 tawar, kadang2 pahit.. mcm mana suami kita mcm mana isteri kita bsyukurlah sbb kita ada jgk suami, ada jgk isteri.. baik buruk perangai tu sama2 kita ubah n ambk ikhtibar.. jangan pernah tunding jari dkt pasangan kita, itu salah.. dia salah.. dia xbtl.. kita pon kdg2 xbtl kn???? kena ada tolak ansur.. btimbang rasa.. jgn selfish.. sabar itu penting...

Anonymous
6 May 2018 at 07:08

Betul syurga dibawah tapak kaki suami, tp bayangkanlah nasib saya yg dpt suami pemalas, tidak bekerja, panas baran, mulut puaka yg suka sumpah seranah anak isteri & suka mengacah2 menceraikan saya. Saya yg bekerja menanggung rumahtangga & keluarga, saya kenangkan anak2 yg ramai ni je. Tak boleh ditegur, nnt hinggap pulak tangan ke muka saya dan anak2. Tiap hari saya & anak2 hidup kena Jaga mood dia yg dipikul mcm biawak hidup ni. Berdosa isteri mendoakan kecelekaan suami, tp dlm tekanan hidup saya ni, mmg saya doakan dia mati cepat. Dia asalnya seorang yg beriman & kuat agama, sekarang dia berubah 100% krn tekanan dibuang kerja. Saya sabar demi anak2, mmg tiara ruang bahagia dihati saya. Berdosakah saya??

Sekian, Nina.

Anonymous
28 June 2018 at 10:29

Saya alami masalah yang sama cuma saya saya pernah ditendang..diludah malah dimaki isteri sendiri...nafkah yang saya beri insyaAllah mencukupi cuma nafkah yg saya dapat boleh katakan seperti meminta sedekah atau merayu untuk dapat..dan pernah saya diberi nafkah batin sekali dalam sebulan itupun selepas pertengkaran.pernah saya tegur..dan isteri pun maklum kesalahannya itu namun selepas ketika dia masih begitu.saya redha.memohon pada Allah agar dia berubah dan saya percaya suatu hari nanti dia akan berubah jua.saya akan terus bertahan selagi mampu.saya sangat sayangkan isteri saya dan sebab itulah saya selalu mengampunkan segala perbuatan dia keatas sy sbb xnak dia susah diakhirat kelak.apa yg sy lakukan kini demi anak2.

14 July 2018 at 14:24


Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
loan at 3% interest rate, Contact us via Whats app +919205646839
mohanmendcompany01@gmail.com

LOAN SEEKERS APPLICATION FORM
******************************
1) Full Name:
2) Gender:
3) Loan Amount Needed:
4) Loan Duration:
5) Country:
6) Home Address:
7) Mobile Number:
8) Fax Number:
9) Occupation:
10) Monthly Income:
11) Salary Date:
12) Purpose of loan:
13) Where did you get our loan advertisement:

14 July 2018 at 14:25

Do you need a Loan?
Are you looking for Finance?
Are you looking for a Loan to enlarge your business?
I think you have come to the right place.
We offer Loans atlow interest rate.
Interested people should please contact us on
For immediate response to your application, Kindly
reply to this emails below only.
Whats app +919205646839
helpfiance@gmail.com

Please, do provide us with the Following information if interested.

1) Full Name:………
2) Gender:………
3) Loan Amount Needed:………
4) Loan Duration:………
5) Country:………
6) Home Address:………
7) Mobile Number:………
8)Monthly Income:…………………
9)Occupation:………………………
)Which site did you here about us…………………

Thanks and Best Regards.
helpfiance@gmail.com
Whats app +919205646839

23 July 2018 at 04:03

MEMAKANKAN BAGAIMANA MENDAPATKAN SUAMI EX ATAU KEMAHIRAN EKAT? RAHARI LEBIH LANJUT DI SINI ADALAH PELUANG ANDA ANDA EMAIL YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGIL +2347050270227 Saya GOT MINYAK DENGAN SPELL LOVE SANGAT KUASA.

26 July 2018 at 22:28

Kalau dah x nk ikut apa yg islam suruh, jgn kawenlah bongok. Dok sorang2 lg senang dan tenang kan. Seorang isteri mmang kna dgr cakap suami selagi tak mlanggar hukum islam, klu x mau ikut jgn kawen. Itupn susah sgt ke? Bongok

Anonymous
29 July 2018 at 20:15

ah..klau ikutkan byk isteri yang tak reti bersyukur. Dah la tak bersyukur, bodoh lak tu.. pastu salahkan suami?! Pandai..korg isteri2 yg konon baik2 belaka, pernah tak fikir kenapa suami korang layan korang mcm taik? pernah fikir mcm mana plak korang layan suami? balik2 fikir hati sdri..balik2 hati perasaan sdri! Yang ktorg ni sbgai suami pernah nak jaga?? ah..smua pmpn sama je sial..lagi2 akhir zaman ni..mmg neraka la tmpt korang mereput!

Anonymous
7 August 2018 at 02:09

Setuju dengan komen kebanyakan isteri tak reti bersyukur. Perempuan zaman sekarang ni kau tengok media sosial lagi2 page KRT, semua pangkat maksum. Satu, dah buka aib keluarga. Dua, tak nampak kesalahan diri. Yang dinampak salah suami suami suami. Tak ada pulak mention mereka ni jenis kaki melawan suami, kurang ajar, tak reti hormat/layan suami, kaki boros, dll. Kalau suami yang betul2 tak bertanggungjawab tu lain cerita la. Ini suami siang malam cari rezeki, makan minum cukup, pakaian cantik, tempat tinggal pun selesa pun masih derhaka. Kaum2 isteri ni kena ingat, kahwin ni bukan dengan robot. Kahwin ni dengan manusia. Masing-masing ada tanggungjawab, kelemahan, kekurangan TERMASUK DIRI KAMU WAHAI ISTERI2. Jangan asyik menyalahkan suami walhal diri pun dua kali lima. Kebanyakan beri alasan, "Oh, suami kena itu kena ini", "agama suruh itu ini"..HELLO, kau nak suami sehebat Rasulullah, tapi kau tak pulak sehebat Aisyah. Even nabi yang pangkat maksum tu pun, isteri ada yang derhaka.

16 August 2018 at 03:15

Dalam keadaan sekarang faham masalah ekonomi Dan keletihan bekerja menjadi punca pergaduhan antara suami Dan isteri..sy dah berkahwin 3 nak masuk 3 tahun Dan mempunyai seorang anak...bila sy baca komen ada jgk terjadi pada saya pergaduhan Dan emosi sampai melaung2 nak marah pada isteri...kami hidup asyik menyalhkan sesama sendiri..tapi bila si isteri menegur sy diam tapi salah isteri tidak boleh terima Dan beratus alasan diberikan..bila sy tegur atau ajar semuanya salah.sampai hati nak didik pun jadi tkut kerana dia x boleh ikut..bila kawan atau Bo's ditempat kerja patuh dan hormat sangat2 bila diberitahu sampai APA yg sy beritahu pun dah x nk layan Dan ikut kawan2 pesan sedangkan making teruk jadinya..sy dipersalahkan jgk x beri tunjuk ajar..sdgkn APA yg kita tgur Dan cakap Dari awal x nk ikut...bila bergaduh lawan mulut sampai tahap dah x tahan apanya kita tegur x nk ikut melawan..bila buat bail pijak kepala..semuanya nak kena paham dia sdgkn APA perasaan kita sakit kita letih semuanya buat dikatakan tggjwb..sape boleh tahan kalau isteri x boleh terima salah diA sebab ego..bila ditegur cari salah kita yang lain..bila senang ada duit berjalan sana belikan barang tunai APA yg diinginkan to bila Susan sikit hbs mengungkit Kata suami x mampu berikan banyan isteri to long Bantu mengungkit situ sink..sdgkn sy bila ada duit tunai kn APA yg diiginkan..bila Susan bukan minta APA minta pham perasaan Dan jaga perasaan kita..menipu kalau x terasa marsh gila bila isteri x hargai...bila buat x thu bandingkan suami dengan kawan...ada je cerita kawan lelaki beli kereta baru LA asyik tukar kereta beli mcm2 kat isteri LA bila bercerita time kita tengah sakit Dan tiada..APA akan jadi puji lelaki lain depan suami dan bila sisuami dihina dibenci..sebab punca kenapa suami naik angin sampai maki x ingat dunia..wahai bergelar isteri btul atau tidak yg jadi pada kalian sama...x boleh kalah Dan x boleh cari salah..bila bergaduh besar masing2 making hamun call orang tuanya luah nak bercerai x leg hidup dengan kita hina keji mcm2 cerita pasal diri suami semuanya salah suami sdgkn punca bergaduh salah beliau yg x memahami perasaan suami..punca asal bergaduh x nampak dah yg nampak salah suami making hamun Dan buruk kan suami..beritahu orang sekeliling Kata suami jahat panas baran...Cuba perempuan Tanya diri sendiri adakah faham perasaan suami bila ada masalah..selalunya ikut emosi..suami bukannya nak APA Dari isteri sebenarnya nak hak Dan menjaga Dan faham APA perasaan suami...Cuba fikir kerja penat2 kerja kuat lgsg Bini x hargai..tp orang lainn puji dekat situ dah ada sifat pendam Dan sakit hati...bila buat lagi x meletup dengan Dan Padang telinga..wahai isteri sapa x sayang pada anda..bukan suami sahaja mesti memhami wanita ptutnya isteri mesti lebih faham suami bukan Nina atau mengungkit...sy x berjaya didik Dan ajar isteri saya. Tp sy nak kan kehidupan bahgia..menipu sapa x nk bhgia..solat berjemaah..APA yg isteri nak ikuti fahami sampai terabai tggjwb bila cerita Dan beritahu marah balik pada kita...x kan isteri mcm ni kita bersalah pada Allah...mcm mana perbtulkan bila pujuk buat baik lembut dipijak melawan Kata kita..bila marah Kata kita panas baran..bila tegur balik APA jadi x nk terima...mcm mana yer nak atasi masalah wanita begini..sy skrg dengan family mertua Dan family sendiri dah tebal muka sebab Bini selalu cerita buruk kita sedangkan kita jadi mcm no sebab sikap dia.dengan family sendiri boleh ditengking boleh cakap kurang ajar Dan biadab depan nak sendiri APA agak2 nya rasa..the salah kita tp sampai salahkan family kita sekali sampai hina bagai..x rasa tkut pada dosa..sedih serious sedih dengan isteri mcm ni..hidup skrg xrasa kebhagiaan lgsg...

Anonymous
27 August 2018 at 00:03

Teruskan berdoa wahai sahabat semua.. jangan kita tak buat apa-apa atau membiarkan sahaja sekalipun kita tak setuju dengan isteri atau suami kita. Nak ditegur, takut jagi gaduh. Doalah senjata terakhir umat islam...

Ingat kisah burung yg cuba memadam api yg membakar Nabi Ibrahim?
Pegang kata-kata burung itu..
“Memang ia tidak akan dapat memadamkan api itu, tetapi aku lebih takut kepada Allah kerana Allah akan menyoal aku nanti, apakah yang aku sudah lakukan untuk agama Allah, dan Allah tidak akan bertanya sama ada aku berjaya memadamkan api itu atau pun tidak.”

Anonymous
2 September 2018 at 21:24

Semua nk salahkan isteri jer. Bukan kah lelaki yang baik akan mendapat perempuan yg baik. Dan perempuan yg baik akan mendapat lelaki yg baik. Sebelum cakap isteri atau suami renung diri sendiri perbaiki diri sendiri dulu.

3 September 2018 at 01:26

Aku dah benci dengan laki aku. 3 tahun aku kawn dengan dia. Dia langsung tak jaga aku. Hati aku. Perasaan aku.. Yang dia tahu cari duit kasi mak bapak dia kasi adik beradik dia. Aku ni bila minta duit kena marah. Celaka lelaki zaman skang... Aku bekerja. Duit makan semua duit aku sendiri. Dia tak pernah nak ambik tahu psl diri aku. Yang dia tahu. Malam nk seks..... Barang dapor apa semua aku yang beli.. Gaji 5@6 abis bagi mak bapak kat kg. Abis aku ni bino dia mana tamggungjawab dia.. Nasib baik aku tak ada anak lagi dengan dia. Kalau aku jadi janda pun tak apa. Aku tak kisah..

Anonymous
4 November 2018 at 22:35

BENCI KONON.. MALAM SALING HISAP MENGHISAP JUGA.

3 June 2019 at 00:59

isteri halau suami dr rumah....tidak bgi tgk ank xbagi balik rumah nk raya nie....die kata sy nie bebankan die....skrng mak mentua duduk skali ngan kiteowg....

Anonymous
6 October 2019 at 00:34

Jika suami jenis yg suke mencari keburukan dan kesalahan isteri, menuduh isteri yg bukan2,..isteri diam, dikatanya isteri ni membodohkan suami sbb buat diam.. Bila dijawab atas niat hendak perbetulkan tuduhan2 palsu tu... Isteri terus dianggap derhaka.. Macam mane tu...

Abang D
8 January 2020 at 08:33

Isteri aku selalu moody tak tentu pasal, kalau dia penat habis la angin satu rumah, kalau dia tak ceria , satu rumah akan berduka. Aku drp kawin sampai ni , selalu rasa takut dan selalu berhati-hati dan kadangkala rasa tertekan sbb nak jaga hati. Selalu terkongkong sbb semua aktiviti kena sekat, walau pun macam tidak menghalang tapi bila aku keluar main futsal, badminton, riding mesti merajuk dan marah-marah siap tengking lagi. Kadang-kadang terpaksa tipu member, aku bukan la jenis yg cari perempuan, cuma hobi aku ni tidak mendapat sokongan daripda dia. kalau nak ride motor tu, kena pegi selepas dia pegi kerja dan balik sebelum dia balik kerja. Masa ride tak fun, dan selalu menghiburkan diri sendiri, makan sorang kat kedai yang biasa rider pergi. Team rider aku pun dikalangan office mate dan kenalan di tempat kerja, nak buat network sebenarnya sbb organisasi aku ni besar. tapi kenapa dia tak paham. dulu masa kecik, mak tak bagi keluar berkawan so aku duduk sorang-sorang, last2 aku tak tahu camna nak bergaul dgn jiran, dah kawin wife plak sekat itu dan ini, tak pernah makan luar dengan kawan selain waktu pejabat. aku ni kadang-kadang rasa macam takder telor dan takut bini yg amat. Semoga Tuhan bagi pengajaran kpd isteri aku ini kearah kebaikan dan fahami lah hobi aku, nanti jagan sampai aku cari perempuan lain. Org kawin, ko nak kawin, dah kawin mcm ni plak, hidup aku rasanya makin serabut semenjak aku kawin , setiap tahun ada sahaja masalah. ... ntah lah duni ni ...

Anonymous
26 April 2023 at 02:44

Saya mempunyai kegembiraan yang besar dalam hati saya semasa saya menulis kesaksian ini tentang lelaki hebat bernama Dr.Okpa, Apabila kekasih saya meninggalkan saya, saya fikir saya tidak dapat mendapatkannya kembali selepas semua dia telah meletakkan saya melalui tetapi saya sangat gembira kerana selepas gangguan dr okpa saya dapat balik kekasih dalam masa 72 jam. Dan saya dengan bangganya boleh mengatakan bahawa sesiapa yang memerlukan bantuan untuk mendapatkan kembali kekasihnya harus menghubungi Dr. Okpa pada butiran hubungannya di bawah Call atau WhatsApp +27653527813, E-mel: okpatempleofsolution@gmail.com

Laman webnya: https://okpatempleofsoluti.wixsite.com/my-site-1

Nama: Lea

Anonymous
12 February 2024 at 08:13

DATUK YIP KUM FOOK use Buddhist Temple to play politics (MCA) because he made himself like very interesting in Buddhist practice, now many Buddhists know about what he did in Buddhist, people will reject when people are true in his history

DATUK YIP KUM FOOK uses thugs (gangster) and police to harass people he does not like and against him, this is a very bad idea for human rights, now the Chinese people are not happy with him because there are people gossiping and sending messages or sharing messages on the internet.

In our prediction, about Datuk Yip and he will suffer more and fortune will fall in the future because he did bad things to the Buddhist monks and cheated the Buddhist monks' money…

He will not be able to solve his problem because he committed a great sin in Buddhism, he removed Buddhist monks (Sangha) from the Buddhist Temple and disturbed the previous committee of SAMNAK SAMBODHI (TAMAN DESA JAYA, KEPONG) also closed Tuition for Malaysian SPM language class students and many more activity stop

From Ah Keong, Cheras….Kuala Lumpur

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team