MENCARI MALAM YANG LEBIH BAIK DARI 1000 BULAN [ALLAHUAKBAR]

20 Jun 20166comments

Beruntungnya Umat Nabi Muhammad S.A.W kerana Allah mengurniakan 1 malam di dalam Bulan Ramadhan yang ganjaran kepada amalan - amalan ibadah yang dilaksanakan kita bersamaan dengan 1000 BULAN. 
Dalam erti kata lain, bila kita solat, solat kita seumpama solat 1000 bulan , bila kita baca Al Quran, seumpama bacaan kita seperti 1000 bulan, Allahuakbar. Sebuah malam keampunan besar-besaran Pencipta (Allah Azza Wajalla) kepada HambaNYA yang beriman kepadaNya. 
Cuba kita sama-sama bayangkan tatkala kita dibangkitkan di alam Akhirah, menunggu giliran untuk ditimbang amalan . Kita selak buku amalan kita, ada 1 Malam yang ibadat kita berganjaran 1000 bulan. Alangkah beruntungnya kita mendapat rahmat dan pengampunan dari Allah Azza wajalla.  Amin.. 
Justeru, MHS hari ini ingin berkongsi beberapa Hadith Rasulullah yang menyebut mengenai Malam Lailatul Qadr. 
Dalam hadis Rasulullah s.a.w. menyebut: 
Maksudnya: “Rasulullah bersungguh-sungguh beribadah pada 10 akhir bulan Ramadhan lebih daripada yang lainnya”
Rasulullah s.a.w. melakukan ibadah pada malam itu bukan hanya setakat baginda sahaja tetapi baginda menyuruh ahli keluarga bangun bersama beribadah.
Kata Aisyah r.a.
Maksudnya: “Nabi s.a.w. apabila masuk 10 akhir bulan Ramadhan baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah. Mengikat kainnya bermaksud bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah.”

Hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.

Maksudnya: “Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu.
Malam Lailatul-Qadar sunat dicari, kerana malam ini merupakan suatu malam yang diberkati serta mempunyai kelebihan dan diperkenankan doa oleh Allah S.W.T. Malam Lailatul-Qadar adalah sebaik-baik malam mengatasi semua malam termasuk malam Jumaat. Allah S.W.T. berfirman dalam Surah Al-Qadr 97: Ayat 3.
Maksudnya:
” Malam Lailatul – Qadar lebih  baik daripada seribu malam “
Ertinya menghidupkan malam Lailatul-Qadardengan mengerjakan ibadah adalah lebih baik daripada beribadah pada seribu bulan yang tidak ada Lailatul-Qadar seperti sabda Nabi s.a.w.:
Maksudnya:
” Sesiapa menghidupkan malam Lailatul-Qadar kerana beriman serta mencari pahala yang dijanjikan akan mendapat pengampunan daripada dosa-dosa yang telah lalu" 


Share this article :

+ comments + 6 comments

21 June 2016 at 06:51

Saya amat bangga untuk mencari anda, blog anda adalah benar-benar hebat! Saya suka antara muka, dan saya juga suka kandungan juga. Terutamanya terus!

19 August 2016 at 04:00

Terima kasih untuk jawatan ini bagus ... dan tersenyum (untuk tidak tertakluk jelas)!

8 August 2017 at 02:25

Vraiment sympa ce site web
gay telephone

25 September 2017 at 06:31

Franchement vous ĂȘtes formidable d'avoir fait un site pareil,
voyance gratuite

27 March 2018 at 07:40

votre site et vos créations sont magnifiques j'adore merci
voyance serieuse gratuite par mail

18 August 2019 at 03:08

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
Telephone..Number:[+60]1123759663
email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia
[[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team