PERBINCANGAN ILMIAH,PERCUKAIAN DALAM ISLAM , BEZA PERCUKAIAN ZAMAN KHALIFAH DAN MODEN

18 Jan 20151comments

Percukaian zaman selepas Rasulullah s.a.w

Pada zaman kekhalifahan cukai jizyah diperluaskan ke wilayah-wilayah Islam yang baru dibuka seperti tanah-tanah Empayar Byzantine dan Sassanid milik orang-orang atau rakyat bukan Islam sebagai syarat mereka menerima perlindungan dari pemerintahan Islam.

Begitu juga kharaj iaitu cukai atau duti yang dikenakan ke atas rakyat bukan Islam diperkenalkan apabila sesebuah negara ditakluk oleh tentera Islam samada dalam peperangan atau perjanjian damai sebagai syarat mereka tunduk menyerah dan menerima kedaulatan pemerintahan Islam. 



Kharaj tidak pun disebut di dalam Al Quran dan Hadis tetapi ia diadakan hasil kesepakatan para ulama, pentadbir dan pakar-pakar ekonomi Islam dizaman silam.

Di dalam undang-undang syariah, kharaj adalah cukai ke atas tanah-tanah pertanian yang dicipta berdasarkan adat dan tradisi dalam masyarakat Islam sesuatu tempat atau dikenali sebagai urf.  

Jadi adakah umat Islam melakukan bida'ah dengan mengada-adakan cukai yang tidak pernah diadakan zaman Rasulullah s.a.w? 

Hasil-hasil dari kharaj, zakat, sedekah dan sebagainya disimpan, ditadbir dan diagih-agihkan secara saksama oleh Baitulmal atau di zaman moden ia setaraf dengan Perbendaharaan atau Treasury.

Percukaian di zaman moden

Bila zaman dah moden, maka pelbagai lagi cukai diperkenalkan oleh pemerintah sesebuah negara bagi menambah hasil pendapatan negara termasuklah GST atau VAT.

Hasil pendapatan percukaian itulah digunakan untuk membayar gaji, membina pelbagai prasarana, membeli kelengkapan ketenteraan, meningkatkan keselamatan, memberi pampasan setiap kali bencana dan sebagainya...

Tapi ada juga di kalangan ORANG-orang yang mengetahui, tetapi atas dasar politik sempit terus menyerang pihak yang lain dengan mengatakan GST kononnya GST itu haram dan zalim.

Yang manakah dikatakan haram dan zalim itu?

Jika mereka menfatwakan GST haram, maka ia mungkin haram pada mereka, haram untuk mereka menikmati walau sedikit pun hasil punca atau titisan GST seperti prasarana jalan raya, air, elektrik dan sebagainya yang akan dibangunkan melalui wang kutipan GST!

Jika ada pengikut mereka yang percaya dan mengatakan GST itu haram mungkinkah wang gaji, upah, semua urus niaga perniagaan yang mereka juga terlibat juga menjadi haram dan tak boleh disentuh apatah lagi dimakan kerana duit cukai GST juga digunakan untuk tujuan-tujuan tersebut.

Adakah juga yang dikatakan haram dan zalim itu sepertimana yang mereka faham bahawa umat Islam akan dikenakan cukai berganda-ganda?


Lebih lanjut: Sila ke Sini SUMBER 



Share this article :

+ comments + 1 comments

1 June 2017 at 04:49

Ya tepukan besar untuk artikel ini, anda mempunyai cara untuk mengatakan sesuatu dengan cara semula jadi, mudah dan sebagainya benar, saya tarik topi saya kepada anda !!

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team