SIKAP ORANG MELAYU YANG SUDAH LAMA SEPATUTNYA DIBUANG JAUH-JAUH.

28 Dec 20130 comments

Bila ada beberapa individu Melayu yang mula menempah nama dan kekayaan diluar kotak 'Melayu' , maka bisinglah seantero alam Melayu mengata itu dan mengata ini, mengumpat itu dan mengumpat ini. Inilah sikap orang Melayu. "Macam mana nak jadi maju?", kata-kata kedai kopi yang MHS dengar sejak kecil. 

BACA KISAH INI 



KESIAN Allahyarham Tun Abdul Razak. Tidak pasal-pasal namanya dikaitkan dengan penerbit filem Hollywood yang tidak ada talian darah dengan beliau.

Penerbit filem itu namanya Riza Shahriz Abdul Aziz. Selain daripada dia anak tiri kepada anak Tun Abdul Razak iaitu Mohd Najib, dia tak ada apa-apa pun pertalian dengan Tun Abdul Razak.

Mengikut cerita media Amerika dan media atas talian Malaysia, Riza Shahriz ini adalah anak isteri Mohd Najib, Rosmah Mansor dengan suami pertamanya yang dikenali sebagai Abdul Aziz bin Nong Chik.

Selain Riza Shahriz menjadi penerbit filem Hollywood yang sedang meningkat naik, dia juga menjadi bahan berita di Amerika kerana dikatakan telah membeli sebuah apartmen berharga AS$33.5 juta (kira-kira RM110 juta) di Central Park, New York.

Tun Abdul Razak diseret ke dalam cerita sensasi ini semata-mata kerana dia bapa Mohd Najib. Orang putih keliru dengan sistem pengenalan kita.

Dalam sistem mereka, ada surname dan given name. Surnama adalah nama keluarga/keturunan. Given name ada nama sebenar seseorang. Misalnya George Walker Bush. Bush adalah nama keluarga/keturunan. George Walker adalah given name. Dalam given name itu pula ada middle nama. Dalam nama George Walker Bush, Walter ada middle nama atau nama tengah.

Jadi, bila wartawan America buat carian Internet nama Mohd Najib, dalam Wikipedia misalnya, mereka jumpa Dato’ Seri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak. Jadi mereka petik nama Tun Abdul Razak sebab pada anggapan mereka itulah surname Perdana Menteri Malaysia.

Saya pun bila ke luar negara, terpaksa guna nama Jasin Abdul Kadir bagi memudahkan kefahaman. Kalau tidak, terpaksa habiskan masa bagi penerangan kepada pegawai imigresen yang memang tak faham sistem identiti kita. Silap-silap kita dituduh pengganas.

Kalau ada orang Malaysia yang ada banyak duit sampai boleh kerjasama dengan pengarah tersohor Hollywood macam Martin Scorsese dan boleh beli apartmen AS$33.5 juta, saya tabik spring lah.

Pengarah Tersohor Hollywood Scorsese

Filem Yang Katanya Dibiayai Riza Shahriz

 Seorang lagi Melayu yang direstui Hang Tuah – Melayu yang tak hilang di dunia. 


Sesiapa yang berminat mengenai dunia perfileman Hollywood dan mengenai kehidupan mewah – highlife – boleh baca di sini.
tribute to: sumber



Share this article :

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team