KENYATAAN WAJIB #LISTEN #LISTEN #LISTEN: 10 TAHUN LAGI PM BUKAN MELAYU DILANTIK!

19 Jan 20133comments

Disebalik kata-kata bayangan PAS Kelantan yang membayangkan dalam jangka 10 tahun ini, Perdana Menteri MALAYSIA masih kekal dalam kalangan Melayu, tidakkah itu juga membayangkan bahawa PAS Kelantan SEOLAH-OLAH 'rela' untuk memberi hak menjadi PM kepada Bukan Melayu untuk menjadi KETUA NEGARA merangkap KETUA AGAMA kepada majoriti orang Melayu ISLAM di Malaysia dalam masa 10 tahun lagi? Sebelum ini,  Tidak dapat tidak, parti yang optimis untuk meletakkan bangsa mereka menjadi PM adalah Parti Chauvisme DAP!. 

MHS membayangkan polemik politik di antara Pas-DAP ini masih membelenggu kedua-dua parti ini. PAS mahu dilihat lebih liberal terhadap tuntutan-tuntutan mengarut DAP demi melihat Putrajaya dalam genggaman mereka.

Persoalannya:  Kenapa PAS perlu berbuat demikian kalau PAS cukup yakin dapat menawan 'majoriti' hati orang MELAYU dalam PRU? Atau keyakinan PAS pudar setelah hentakkan 'TRANSFORMASI' NAJIB telah menyebabkan orang-orang Melayu berpuas hati? Mengapa PAS perlu tunduk??! 

PENYELESAIAN: PAS yang lupa bahawa partinya itu didokong oleh semangat ISLAM dan Melayu perlu 'diajar' dalam PRU 13 ini. Orang-orang Melayu Islam perlu mengajar parti PAS ini dengan menolak 100% undi kepada mereka agar PAS sedar perpaduan Islam hanya terletak pada gabungan PAS-UMNO bukan PAS-DAP! 

Petikan Akhbar kenyataan PAS : 

KOTA BHARU- Sama ada Pakatan Rakyat (PR) memerintah negara nanti, mahupun kepimpinan sedia masih kekal, Pas Kelantan membayangkan dalam jangka 10 tahun ini perdana menteri masih kekal dalam kalangan orang Melayu.

Bagi Timbalan Pesuruhjaya Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah, dalam tempoh sekurang-kurangnya 10 tahun tersebut orang Melayu tidak akan menerima orang bukan Melayu untuk memegang jawatan utama  itu.

Mohd Amar berkata, hal ini kerana sensitiviti orang Melayu yang sekian lama dibina dengan semangat agama dan semangat bangsa sejak azalinya lagi.

“Sebab itu tidak akan diterima, sebab itu juga DAP tidak mahu menjadi perdana menteri. Ini kerana mereka memahami psikologi politik orang Melayu,” katanya kepada media semalam selepas menyampaikan kuliah mingguan di Dataran Ilmu di sini.

Katanya, mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad iaitu orang bukan Melayu boleh menjadi perdana menteri di negara ini kerana tiada peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan untuk menyekat perkara itu daripada menjadi kenyataan.

Dalam isu sama, Mohd Amar yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah menegaskan, pihaknya tidak mempertikaikan peruntukkan perlembagaan yang sedia ada dalam soal tersebut.

“Ini memang termaktub dalam perlembagaan, tidak sebut syarat siapa yang boleh menjadi perdana menteri. Cuma terkandung sesiapa ahli dewan yang mendapat kepercayaan majoriti daripada orang lain boleh dilantik untuk jawatan itu.

“Perlembagaan jelas tidak halang Cina, India mahupun Kadazan menjadi perdana menteri,” katanya.

Ditanya sama ada perlembagaan itu akan dikekalkan sekiranya PR menang pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), Mohd Amar menjelaskan, perkara itu masih belum dibincangkan dan soal itu tidak berbangkit.

Semalam, beliau turut menyempurnakan pelepasan Konvoi R peringkat Kota Bharu bermula dari Dataran Ilmu dan berakhir di Medan Ikan Bakar, Kedai Buloh.





Share this article :

+ comments + 3 comments

Anonymous
23 January 2013 00:55

dari sogi logik tak mungkin dap jadi perdano montoghi. kerusi yg ditanding pun como 49 kerusi. nak tambah tak dibonakan. tapi kerusi ameno jauh lebih kecil berbanding mca dan mic. jadi mungkin mca buleh jadi perdano montoghilah. klu ikut logik yg ampunyo bloglah. tapi den ghaso tak mungkin boleh berlaku. kot2 ameno nak kasi pm pado mca tak tau pulak den? ameno tak kigho asal dapat kobas duit rakyat sanggop lakukan.

Anonymous
23 January 2013 07:39

Nampak sangat anon 0055 tidak mempunyai ilmu politik. Pas bertanding 60 kerusi, menang 22 kerusi jer. Umno bertAanding 129 kerusi, menang 89 kerusi. Tak pernah kerusi mca dan mic lebih dari umno. Tp kerusi dap tidak pernah kurang dari kerusi PAS. Pencacai udahlH! X PAYAH buat fitnah. Dosa kumpulan pencacai khawarij pas lebih besar dari dosa pelacur. Sebab sikap pas yg tidak berubah membawa perpecahan akan menyebabkan semakin ramai pelacur dilahirkan akan datang dek kerana sokong dAP babi membabi babi

Anonymous
24 January 2013 00:04

ekau silap jang yg den cakap tu yg akan bertanding pru 13 ni. ko tak tahu berapo ameno boghi kek mca dap gerakan? ekau tahu tak? yg ekau cakap tu yg dah lopeh dah basi. ekau tak ikut perkembangan parti ekaulah...pastu ekau maki hamun gini ko pejuang melayu? den bukan nak buet fitnah. sobonanyo ekau tak faham kurang daya tangkap. den nak beri tahu ekau tahu tak bilo parlemen bubar? ekau tak dopet tangkap tu. sobab ekau dayo faham kurang. yg den cakap pun ekau tak faham apakah soalan den ni ekau dapat jawab?

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team