SENSASI! PEMILIK PORTAL TERKENAL DIDAKWA MEMBUAT KEUNTUNGAN USD1.4 BILLION AKIBAT KEJATUHAN RINGGIT!

29 Jan 20152comments

1. Pemilik Portal Media Tong Kooi Ong "Edge Group and The Malaysian Insider" didakwa MalaysianExpose membuat keuntungan berbilion USD disebalik kejatuhan ringgit yang berlaku mutakhir ini dalam transaksi "Short Position Trading". 

2. Menurut MalaysianExpose Sumber dalaman Bank Negara Malaysia, pemilik Portal ini telah mengeluarkan transaksi USD1.4 Billion melalui proksi bermula Ogos 2014 sehingga Januari 2015. 


Apa itu Short Position Trading? 



3. Short Position Trading adalah satu transaksi jangkaan bahawa Ringgit akan jatuh dan menyusut. Justeru , para pedagang "short position" ini akan memperdagangkan Ringgit Malaysia kepada USDollar. Jika kemudian hari, nilai ringgit menyusut , para pedagang dan pelabur matawang ini akan menerima banyak keuntungan apabila mereka membeli balik ringgit yang mempunyai nilaian yang rendah. 


4. Apabila nilai matawang menyusut, Bank Pusat (dalam konteks Malaysia adalah Bank Negara) akan masuk campur untuk mengeluarkan rizab simpanan negara untuk menyeimbangkan nilai matawang. 


5. Dalam senario Malaysia, ketika ini Ringgit sememangnya merudum, untuk menyelamatkan Ringgit dari terus merudum, BNM akan membeli ringgit sebagai pertukaran kepada Rizab USD yang mengalir keluar. 

6. Spekulator matawang akan mengambil kesempatan (menggunakan wang sendiri atau wang pinjaman bank) untuk membeli USD dengan RM sehinggalah BNM kekurangan rizab, dan akan menyebabkan matawang merudum teruk. 

7. Kemudian, pedagang akan kembali ke Bank dalam negara yang mereka pinjam duit untuk membeli matawang USD tadi dan membayar balik pinjaman tersebut dengan nilai ringgit yang mereka pinjam tersebut telah jatuh. 


CONTOH KIRAAN SHORT TRADING 


8. Contohnya , pada awalnya mereka pinjam di CitiBank sebanyak RM 1,000 000 untuk membeli USD . 1 US Dollar pada asalnya berkadaran RM3.30 , maka dengan RM1Juta tersebut, pedagang akan dapat membeli $ 303, 030.30 US  Dollar.  

9. Bayangkan ketika ini Ringgit jatuh, dan US Dollar mengukuh (either way, USDollar mengukuh sebab ringgit jatuh). Nilai Ringgit ketika ini didagang RM3.60 per 1 USD. Maka,Sekarang untuk kadar $ 303, 030.30  USDollar yang dipegang oleh Pedagang tadi adalah berkadaran RM 1, 090 909.90. Mereka membuat keuntungan RM 90,909.90! 

10. Inilah adalah contoh RM1juta, biasanya Spekulator seperti ini bukan hanya bermain 'Short Position' RM1juta sahaja, malah sehingga BILLION USDollar. 

Maka dengan cara itu lah mereka membuat keuntungan atas masalah negara. 

Maka , tidak mustahil , kita tengok Portal-portal mereka teruk menghentam negara. Mungkin untuk melihat ekonomi negara terus merudum dan mereka mendapat kesenangan ini! 

MalaysianExpose dikhabarkan telah membuat laporan terhadap 'Enemy of State' ini kepada BNM . Rujuk MalaysianExpose

Akhir Kalam "Kenal Musuh Sebenar Anda " 

Sekian, 

Sumber rujukan dari Sumber . 

30 Januari 2015




Share this article :

+ comments + 2 comments

3 February 2015 at 06:41

Terima kasih kepada anda, saya telah belajar banyak perkara yang menarik. Saya berharap untuk mengetahui lebih lanjut. Saya mengucapkan tahniah kepada anda untuk berkongsi ini indah. Teruskan ini!

21 December 2017 at 04:48

Tahniah untuk jawatan ini Tanpa pergi ke "Seperti", tweet yang kecil sering berfungsi untuk menandakan persetujuan saya, walaupun saya tidak dapat mengatakan apa-apa dengan komen.
avenir amoureux gratuit

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team