NAMA KASTAM DICEMAR LAGI!

19 Jan 20153comments

KUALA LUMPUR – Sindiket menjual telefon pintar tiruan mampu mengaut keuntungan berlipat kali ganda dengan bergerak secara berkumpulan menipu orang ramai di beberapa kawasan rehat dan rawat (R&R) lebuhraya, termasuk lokasi terkenal di sekitar ibu kota.

Wartawan Sinar Harian yang melakukan pemantauan selama sebulan mendapati, sindiket ini meyakinkan orang ramai kononnya telefon pintar yang dijual adalah set asli yang diperoleh dari Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

Kumpulan ini menjadikan kawasan parkir hentian R&R sebagai lokasi sasaran untuk menjual telefon pintar tiruan buatan China.

Mereka akan mengetuk cermin kereta dan meyakinkan mangsa telefon dijual adalah asli.

Berdasarkan tinjauan, sindiket ini didapati menjalankan kegiatan secara terancang menyebabkan pihak berkuasa gagal membuat sebarang tangkapan. Berdasarkan aduan yang diperoleh, mereka akan segera meninggalkan lokasi selepas mangsa membuat pembayaran.

Kawasan R&R yang menjadi sasaran sindiket ini termasuk di R&R Seremban, Hentian Awam Besar dan beberapa hentian besar, termasuk di Serdang, Klang dan Sungai Buloh.

Sindiket jualan telefon bimbit jalanan semakin berani berkeliaran seolah-olah tidak kisah menonjolkan diri di khalayak ramai untuk mencari pelanggan.

Difahamkan, pelanggan yang sedar tertipu gagal mengesan si penipu ini kerana mereka cepat menghilangkan diri selepas mendapat bayaran, sementara yang berjaya dikesan tidak mengaku.

Ramai yang terpengaruh dan membeli telefon pintar yang dijual sindiket itu berikutan harganya murah berbanding harga di kedai.

Pembeli juga sukar memastikan sama ada telefon itu tiruan atau asli.

Rentetan komen orang ramai, Sinar Harian membuat tinjauan lebih lima jam di kawasan R&R Seremban arah selatan dan utara yang dipercayai menjadi tumpuan anggota sindiket itu.

Ketika pergi ke R&R pada tengah hari, tidak sampai 20 minit meletakkan kenderaan, kami didatangi seorang lelaki dipercayai penjual telefon. Dia berpakaian kemas dan sentiasa berada di sekitar kawasan R&R mencari mangsa.

Penjual itu mengetuk cermin tingkap dan menunjukkan kepada pelanggan telefon pintar Samsung Galaxy S4.


Situasi 1

PENJUAL : Bang, nak beli telefon? Murah saja, RM900. Saya bagi kotak dan semua aksesori. Set original, cuma tak ada warranty.

WARTAWAN: Betul ke ori? RM900 ni mahal sangat la. Saya nak ke Johor adik kahwin. Nak pakai duit banyak.

PENJUAL: Mesti original bang, kita ambil daripada Kastam. Abang boleh cek sendiri.

*Penjual tersebut terus menunjukkan cara-cara untuk memastikan sama ada telefon itu tulen atau tidak.

*Pengamatan wartawan mendapati, telefon yang dijual hanya ada kesan calar pada permukaan telefon. Selebihnya kelihatan tulen. Kami kemudiannya meminta untuk melihat kotak telefon pintar itu.

*Kotak yang ditunjukkan ternyata bukanlah datang daripada barang tulen. Begitu juga dengan aksesori termasuk pengecas telefon. Hanya rupa dan warna hampir sama dengan kotak yang dibeli di kedai.


WARTAWAN: RM900 ni mahal sangat la. Saya nak balik kampung dekat Johor, adik kahwin. Nak pakai duit banyak.

PENJUAL: Berapa abang ada (wang)?

WARTAWAN: RM300?

PENJUAL : Kami pun mahu untung juga bang. Kalau abang betul-betul nak saya kasi RM450.

WARTAWAN: Tak pe lah. Sekarang tak cukup duit. Nanti datang semula.

PENJUAL: Rezeki (tuah) tak datang selalu bang. Kali ini saya boleh bagi harga murah. Tempat lain tak dapat harga ini.

WARTAWAN: Tak apa. Kami tidak mahu beli.

Itu modus operandi kumpulan ini. Mereka memerhati mangsa untuk dijadikan sasaran, menunjukkan telefon yang dijual, berlaku tawar-menawar sehinggalah ada yang sedia membelinya. Namun mereka tidak pula memaksa mangsa membelinya.

Selepas lelaki itu beredar, wartawan tidak berganjak dari lokasi asal. Dalam tempoh 30 minit, dapat diperhatikan kumpulan ini begitu aktif mendekati mangsa.

Lebih 20 orang mereka hampiri. Sama ada yang berada di dalam kereta atau sekitar kawasan tersebut. Penjual pula sentiasa menunggu di tempat sama berdekatan surau kawasan itu.


Situasi 2
 
SETELAH lama memerhati kegiatan kumpulan tersebut, wartawan mengambil keputusan meninjau di R&R Seremban menghala ke Kuala Lumpur.
 
Namun ketika berhenti mengisi minyak, kami sekali lagi didatangi penjual telefon bimbit.
 
Kali ini, penjual sanggup menawarkan harga serendah RM800 bagi Samsung Galaxy Note 3 daripada RM1,300 yang ditawarkan pada mulanya.

Harga ditawarkan rendah menimbulkan keraguan. Penjual yang mengakui berasal dari Sabah, dikatakan mahu bertemu rakannya di Johor dan amat terdesak memerlukan wang belanja.

Telefon itu pula dijual tanpa aksesori, tiada jaminan, telefon pula dipercayai tidak asli. Peliknya, daripada cara percakapan dan bahasa tubuh si penjual, dia bukanlah terlalu terdesak atau tidak berwang.

Sebaik kami menolak tawaran si penjual, kami dapati dia berlalu dan terus mencari pelanggan lain.


Sunyi tanpa kegiatan jual beli

SUASANA berbeza di R&R Seremban menghala ke Kuala Lumpur. Pemerhatian kami lebih satu jam di sana tidak menemui sebarang aktiviti sama di R&R Seremban arah selatan.

Tinjauan turut diadakan di sekitar kawasan R&R, namun kami tidak menemui kumpulan penjual yang dicari seperti mana dilaporkan dalam media sosial sebelum ini. Kegiatan sindiket ini tidak hanya berlaku di R&R Seremban. Berdasarkan viral yang tersebar di blog-blog dan media sosial, ia berlaku di kebanyakan kawasan R&R.

Sekembali ke lokasi sama, penjual sama masih terus melakukan kegiatan itu.

Mereka dipercayai sebenarnya bukan tiada duit dan terdesak seperti cerita sedih mereka sebaliknya ia modal untuk memanipulasi mangsa agar membeli telefon bimbit pada harga tidak munasabah. -sinarharian 
Share this article :

+ comments + 3 comments

Anonymous
19 January 2015 at 08:29

Tun Daim memiliki kekayaan MELAMPAU dan SOALnya dari mana datangnya sumber kekayaan beliau? Akhir tahun 1969 selepas Peristiwa 13 Mei , Daim bersara drp dunia guaman buat selama-lamanya,bekerjasama dgn Low Kiok Boo &n Thamby Chik buka bisnes garam, tapi kurang ilmu DAIM GAGAL.Daim buka pula bisnes buat plastik &n alami kerugian kerosakan jentera akibat mogok yang dilancarkan oleh pekerja yang tidak puas hati. Kilang terpaksa ditutup dan pinjaman permulaan yang tidak berbayar daripada Bank Bumiputera dengan ugutan untuk mengisytiharkan Daim muflis.DAIM GAGAL LAGI.

Pada tahun 1971, Daim buka Syarikat Maluri Sdn Bhd. Menjelang awal 1970, Daim baru tahu cara yang mudah dan cepat untuk menjadi tokoh peniagaan Malaysia ialah mendapatkan kontrak perniagaan yang sudah pasti dalam genggaman melalui jaringan politik. Daim telah membeli tanah lombong di sekitar Maluri drp kerajaan dengan harga yang sangat murah dan membangunkan kawasan tersebut dan sebahagian di jual kpd Kerajaan. DAIM MULA BERJAYA.

PD tahun 1979 bila dia membeli Malaysian French Bank. 1984, ambil alih United Malayan Banking Corporation Bhd dan sempena perlantikkan sebagai Menteri Kewangan pada tahun yang sama Daim menjual kembali saham perbankan tersebut. Sebelum bersara, Daim Zainuddin membeli saham dalam Hock Hua Bank (Sabah) Bhd pd 1997 dan sekali lagi menjual kepentingan di dalam bank selepas sekali lagi dilantik menjadi Menteri Kewangan.

Pada 1997, Langkah Bahagia membeli saham di dalam Hock Hua Bank (Sabah). Mohd Nasir Ali umum beliau bertindak bagi pihak Daim. Hock Hua Bank ditukar nama jadi International Bank Malaysia Berhad dan digabungkan bersama Multi-Purpose Bank serta enam lagi syarikat kewangan untuk menjadi AFG.

Setelah ditamatkan riwayat sebagai Menteri Kewangan, dikhabarkan, Daim telah membawa sejumlah Wang yang disimpan diluar negara PULUHAN BILLION US DOLLAR dan melabur di dalam sektor perbankan. Daim dikatakan memiliki International Bank of Commerce (ICB) 59 cawangan di Indonesia, 23 cawangan di Africa dan 9 cawangan di Eastern Europe. Daim menguasai ICB Financial Group Holdings Ltd. (ICB) memiliki dan menguruskan bank komersial di 12 buah negara termasuk di Asia, Afrika dan Eropah Timur. Daim kini memiliki sebanyak 151,844,00 unit saham dalam ICB yang mewakili kepentingan 84.4 peratus.

Mungkin DS Anwar berkata benar BUAT PERTAMA KALINYA (Sebelum beliau dihumban ke Penjara). Dari mana Daim mendapat PULUHAN BILLION US DOLLAR? Tun Daim "the small man" juga dikenali sebagai Pembuli Pasaran Kewangan bilamana Bank Negara mengasak hampir kesemua matawang di pasaran kewangan antarabangsa di antaranya Pound Sterling, US Dollar dsbnya. Lim Kit Siang telah membawa permainan buli matawang oleh Bank Negara sewaktu Daim menjadi Menteri Kewangan di Parlimen - tetapi dijawab dan diSELINDUNGKAN oleh DS Anwar sebagai TIADA APA PERUBAHAN ASET BANK NEGARA. Mungkinkah sewaktu itu DS Anwar tidak tahu atau sama-sama mencuba menaruh harapan akan wang gelap pasaran kewangan dikongsi bersama? Apakah DS Anwar dituduh meliwat kerana Daim tidak mahu berkongsi wang gelap hasi drp buli pasaran matawang?

Jika sekiranya Daim memiliki Bank dan kepentingan besar dalam Industri perbankkan ICB, Tun Mahathir juga memiliki Bank di Guam. Tapi tak banyak yang mengetahui Kekayaan Tun Mahathir berganda-ganda drp Daim yang sebhg dilaburkan kembali di Malaysia. Macammana anank-anak Tun Mahathir semuanya kaya raya? sebut saja Mokhzani...Tokey Minyak, Mukhriz..laa pon Tokey Judi, Kapal, Arak dan Minyak, Mukhriz Tokey Fibre optik? Cuma Marina Mahathir miskin papa kedana kerana selalu lawan Tun Mahathir, jadi dia tak dapat apa2..nak kahwin jadi bini no. 2 Nazri Aziz pon Tun M larang...kesiannya Marina...sampai matilah melawan Bapak?

Apakah Kekayaan Melampau Tun Daim dan Tun Mahathir ini sebenarnya Wang Rakyat yang dirompak keluar oleh kedua2 Tokoh Negarawan yang merupakan Lanun dan Perompak yg Merompak melaui batasan? Adalah diharap DS Anwar mampu mencerahkan suasanan dengan penyerahan bukti-bukti?

19 January 2015 at 16:59

Allahuakbar. Encik Anon ada bukti? tak baik kita sebar berita tanpa konkrit. Jatuh kepada fitnah. Kalau Ada bukti , saya selaku penulis MHS cadangkan tuan anon buat laporan POLIS dan SPRM .

1 June 2017 at 04:48

Bravo untuk jawatan ini Tanpa pergi ke "Like", yang semula kecil sering saya gunakan untuk menandakan kelulusan saya, walaupun saya mempunyai apa-apa untuk mengatakan dalam komen.

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team