TELAH DISEBUT DALAM QURAN; MATAHARI TERBIT DARI BARAT. APA KATA SAINTIS BARAT?!

26 Jul 20120 comments


Fenomena Matahari Terbit dari Barat terdapat di dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda (yang bermaksud).

“Tiga perkara, apabila zahir kesemuanya, tidak akan memberi manfaat iman seseorang itu. Sama ada yang tidak pernah beriman sebelum itu atau imannya tidak memberi kebaikan terhadap dirinya. (Iaitu) ketika matahari terbit dari arah barat, Dajjal dan Daabatul Ardh (sejenis makhluk dari dalam bumi).” 
(Riwayat Muslim)



Sehingga ke hari ini masih belum ada manusia yang dapat menjelaskan teori atau fenomena “Bagaimana Matahari Terbit dari Barat”. Fenomena ini diterima oleh saintis Barat dan mereka telah mengeluarkan pelbagai teori. Malah tidak kurang juga dengan saintis-saintis, ilmuan dan pemikir Islam yang memberi pandangan dan komen. Tidak semua teori dari Barat adalah betul. Tetapi kita boleh teliti sebab mereka menerima pandangan Al Quran dan cuba mengkajinya! 

Untuk kebaikan bersama, baik kita “melihat” sepintas lalu akan teori-teori Barat ini .... 

Barat mengemukakan 3 teori iaitu:


1) Teori-1: “retrograde motion” iaitu relatif peredaran bumi dengan planet lain seperti planet Marikh.



2) Teori-2: perlanggaran bumi dengan komet atau planet lain yang amat dasyat sehingga menyebabkan bumi bertukar pusingan.



3) Teori-3: sebab keadaan bumi yang semakin hampir dengan matahari!

Sekarang kita lihat pula Teori Al Quran dan pandangan penulis blog ini: 


MHS teliti tafsir AL-Quran, banyak perkara yang belum berlaku( akan berlaku) dikisahkan dalam Al Quran. Al Quran has warned us!  


Share this article :

Post a comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team