MAT HASSAN BERI PELAMPUNG DI SUNGAI LUI

14 Jul 20122comments





SUNGAI LUI, 13 Julai – Satu keputusan dan formula penyelesaian kemelut status tanah di Kampung Serampang Indah, yang dimiliki oleh Gatco satu ketika dahulu, akhirnya dapat diselesaikan Kerajaan Negeri melalui perundingan dengan tuan tanah baru iaitu Thamarai Holding Sdn Bhd (TH).


Perundingan harmoni yang kerap dilakukan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan bersama wakil Thamarai Holding berakhir di mana peneroka asal, pewaris peneroka asal dan pembeli yang membeli tanah kepada peneroka asal mendapat pemilikan tanah masing-masing.


Di dalam ucapannya, beliau berasa amat bersyukur akhirnya kemelut status tanah ini selesai dengan baik sambil menegaskan penduduk seharusnya faham status tanah yang gagal diuruskan oleh pihak Gatco  dan tidak guna terpengaruh dengan agenda pihak yang mempunyai kepentingan politik.
Katanya lagi, “sehingga ianya melalui beberapa proses lelongan dan pemilik bertukar ganti, dan isu di bawa ke mahkamah tinggi, namun masalah ini tidak dapat diselesaikan sehingga tanah ini diambil oleh Dana Harta secara sah dan termaktub di dalam perundangan Negara.”
“Kemudiannya di beli secara lelongan awam oleh syarikat Thamarai Holding Sdn. Bhd. yang berorentasikan perniagaan dan Kerajaan Negeri tidak mempunyai kuasa mengarah apabila peneroka asal menuntut hak terhadap tanah seperti yang terkandung pada perjanjian asal bersama Gatco.” Ujarnya.
“Namun apa yang penting, peneroka asal dan waris perlu berasa bersyukur dan berterima kasih kepada TH kerana telah bersetuju dan menyelesaikannya secara harmoni dengan memberi 4 ekar tanah secara percuma kepada peneroka asal. Manakala pembeli yang membeli kepada peneroka asal pula mendapat 2 ekar tanah.” Tegas Menteri Besar lagi.
“Jika TH menjual tanah tersebut mengikut harga pasaran, harga yang perlu dibayar  mereka ialah RM30,000 seekar tanah. Maka kiralah untuk 8 ekar tanah, jika itu yang mahu dituntut sebahagian peneroka.” Sambung beliau lagi.
Penyelesaian ini diungkapkan beliau di Dataran Tabika Kemas, Kampung Serampang Indah ketika sesi lawatan kerjanya di sini, pagi tadi.
Menteri Besar turut menasihatkan peneroka asal serta waris agar bersetuju dengan perundingan dan keputusan bersama Kerajaan Negeri yang sentiasa fokus kepada kesejahteraan rakyat manakala pihak Thamarai Holding pula sanggup mengetepikan keuntungan mereka.
Sebanyak 182 keluarga peneroka asal, 109 pewaris peneroka asal, 61 keluarga membeli tanah melalui waris dan 45 waris yang tidak tinggal di sini menerima faedah perundingan Kerajaan Negeri dan pihak TH tersebut sekaligus berakhirnya kemelut tanah sejak lebih 30 tahun lalu. http://n9kini.com

MY HOME SOIL : Peneroka Kampung Serampang Indah ni sebenarnya telah dihasut oleh pihak yang suka menangguk di air keruh. Tapi Tok Mat bertindak lagi cerdik daripada orang tu.Syabas Tok Mat berjaya membuktikan tiada yang mustahil dalam menyelesaikan permasalahan rakyat sekaligus mencerminkan BN adalah juara rakyat. 
Share this article :

+ comments + 2 comments

16 July 2012 at 00:29

Mcm ni lah pemimpin yg kita mahu...

SPR AKAN GUNA TAKTIK KOTOR UTK PASTIKAN NURUL IZZAH KALAH DI LEMBAH PANTAI? Baca di sini..

http://apakecoh2.blogspot.com/

17 July 2012 at 19:00

pemimpin yg trun padang...bile mau trun serting plak...huhu...

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team