BADAK AIR TINGGAL 50 EKOR DI MALAYSIA , SEKOR TERLEPAS ....

8 Aug 20123comments

TEMERLOH: Kedudukan badak air atau nama saintifiknya 'Hippopotamus amphibius' di negara ini semakin terancam apabila bilangan haiwan itu yang masih hidup liar dianggar antara 50 hingga 60 saja. 

Ketua Pengarah Jabatan Perlindungan Haiwan dan Taman Negara (PERHILITAN), Datuk Abdul Rahman Abdul Rashid berkata, masyarakat mesti memberi perhatian serius terhadap isu itu atau badak air akan pupus di negara ini. 


"Spesies badak air beratnya antara dua hingga tiga tan, suka tinggal di dalam kawasan hutan beriklim sejuk, redup dan mempunyai paya, lopak air, kolam ataupun sungai. 


"Di negeri Pahang, sebanyak 23 ekor hidup di hutan Chini, Krau, Keratong dan di hutan simpan Rompin manakala selebihnya di hutan Belum, Perak; Taman Negara Terengganu, Kelantan dan Johor," katanya di sini. 

Sehubungan itu, beliau menggesa, orang ramai bekerjasama dengan Perhilitan bagi membendung kegiatan pemburuan haiwan tersebut. 

"Mereka yang memburu dan menembak mati haiwan tersebut akan ditangkap dan didakwa di mahkamah. Jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan denda dan dipenjara atau kedua-duanya," katanya. - BERNAMA 

'Badak' yang terlepas, menganga menunggu mangsa.. 



Share this article :

+ comments + 3 comments

Anonymous
8 August 2012 at 21:59

species badak bawah tu nak hampir pupus dah hayat politik dia...hehehe

8 August 2012 at 22:33

puasa wei..

Anonymous
9 August 2012 at 02:35

puasa jagan nganga... hehehe

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team