RCI DAN KERTAS PUTIH LAHAD DATU SELEPAS SABAH TENTERAM!#prayforsabah #lahaddatu

25 Mar 20132comments


KUALA LUMPUR - Kerajaan tidak berhasrat menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) dan membentangkan kertas putih bersabit insiden pencerobohan di Lahad Datu dan Semporna, Sabah buat masa ini.

Sebaliknya, menurut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, tumpuan sekarang adalah bagi memastikan keselamatan masyarakat di Sabah terjamin.

"... kita kena pastikan rakyat di Sabah rasa selamat bukan sahaja di Lahad Datu dan Semporna tetapi semua kawasan.

"Kita juga hendak pastikan tiada pihak ketiga yang akan memanipulasi keadaan nak melaga-lagakan kita sesama kita," kata beliau pada sidang media selepas turut serta pada majlis Sambutan Hari Peringatan Polis ke-206 di sini, hari ini.

Hishammuddin berkata demikian ketika ditanya pemberita berhubung cadangan penubuhan RCI dan membuka kertas putih bagi menyiasat dalang sebenar di sebalik insiden terbabit.

Jelas Hishammuddin, kedua-duanya, RCI atau kertas putih mungkin akan dilaksanakan tetapi bukan pada masa kini memandangkan soal keselamatan di Sabah perlu dititikberatkan terlebih dahulu.

"Kita boleh laksanakan kedua-duanya atau mekanisme lain. Tetapi soal utama ialah memastikan Sabah selamat, rakyat Sabah rasa selamat," ujar beliau lagi.

Tegasnya, kerajaan juga akan memastikan tidak ada pihak ketiga yang akan memanipulasi situasi di Lahad Datu dan Semporna, Sabah.

"Melaga-lagakan kita dalam konteks budaya, dalam konteks agama dan dalam konteks politik pun kerana dalam hal ini perkara yang paling penting ialah keselamatan dan kepentingan negara," ujar beliau.

Pada sidang media sama, Hishammuddin turut memberitahu, perkampungan yang terlibat dalam penempatan semula yang dicadangkan oleh kerajaan adalah membabitkan semua kawasan berisiko dan terdedah kepada penyusupan pengganas.

"Mana-mana kawasan yang kita rasakan tidak sesuai untuk memastikan keselamatan mana-mana pihak. Tidak kiralah kampung air atau kawasan-kawasan bandar pun, setinggan-setinggan yang dilihat sebagai 'hot spot area' akan kita tukar, kita pindah," jelasnya.

Mengulas lanjut, Hishammuddin memberitahu lima batalion bersama-sama dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan terbabit dalam Zon Selamat Sabah Timur atau ESSZONE.

"Tetapi saya difahamkan kita akan tambah lagi satu briged polis di peringkat polis dicampur dengan tentera khusus untuk anggota Sabah. Keduanya, polis sokongan di kawasan estet bermula dengan felda sedang difikirkan," ujar beliau.

Malah kata beliau, unit rondaan bermotor juga akan dilancarkan pada hari ini secara menyeluruh sehingga ke Kota Kinabalu dan Sandakan bagi memantau keadaan keselamatan.

"Perdana menteri juga telah bersetuju untuk menambah bilangan motor untuk mengadakan rondaan di seluruh negara," katanya lagi.
Share this article :

+ comments + 2 comments

26 June 2015 at 08:24

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH ATAS BANTUANGNYA AKI,RUSLAN, KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA PEKERJA KILANG DI SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAHKAN ANDA HUBUNGI LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
SAYA YAKIN ANGKA YANG DI BERIKAN AKI,RUSLAN DAPAT MERUBAH NASIB ANDA’TERIMAH KASIH..THANZ ROOMX ZHOBATH



JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT HUB KI RUSLAN SALEH DI NMR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
THNKS ROOMX SOBAT

2 February 2021 at 00:47

I find your site super brilliant, I wish you success because you deserve it, good luck and again well done for this superb site!


Voyance gratuite

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team