CERITA SEDIH DISEBALIK FELDA...MENGGAMIT KENANGAN LAMA BERSAMA ARWAH AYAH...

26 Jun 20121comments

Peneroka FELDA di Gemas, Negeri Sembilan 1970 an

Di sebalik kejayaan golongan peneroka FELDA ketika ini, banyak cerita yang tersirat ketika kerajaan mula-mula memperkenalkan tanah rancangan Felda puluhan tahun lalu.

Termenung sejenak memikirkan perubahan hidup para peneroka, Dzulkifli perlahan- lahan berkata: 

‘‘Apakah tuan-tuan mengetahui, ramai kalangan peneroka Felda kini kehidupan mereka jauh lebih baik berbanding jawatan saya ini sebagai Pengarah Besar Felda.’’

Jawapan ringkas tetapi penuh bermakna daripada Dzulkifli itu menggambarkan satu perubahan amat besar kepada kehidupan peneroka.

Dulu generasi pertama peneroka Felda hidup sangat susah dengan serba kekurangan. Mereka bermula dengan tangan kosong dan dibawa dari seluruh pelosok negara dan dikumpulkan di kawasan hutan belantara semata-mata untuk membela nasib mereka.

Untuk membuka tanah rancangan di Jengka, Pahang sahaja pada tahun 1965 (iaitu selepas merdeka), kerajaan dengan berani membuat pinjaman daripada Bank Dunia.

Sebanyak AS$52 juta (kira-kira RM250 juta ketika itu) dipinjam, ia amat besar jumlahnya berdasarkan negara baharu sahaja merdeka.

Kerajaan ketika itu turut mengeluarkan peruntukan tambahan hingga menjadikan pembukaan projek tanah rancangan Felda di Jengka mencecah kira-kira RM347 juta.

Ramai yang tidak sedar, ketika itu kerajaan sanggup meminjam semata-mata mahu mengeluarkan rakyat daripada kemiskinan hidup.

Untuk meminjam daripada Bank Dunia, pihak bank pada awalnya sukar mempercayai kemampuan kerajaan Malaysia hendak menjadikan kawasan hutan belantara sebagai penempatan baru dan membuka ladang.

Namun, akhirnya pinjaman itu diluluskan juga setelah Bank Dunia menghantar wakil bagi meninjau rancangan kerajaan tersebut.

Mengupas jawapan beliau tadi, Dzulkifli berkata, ada rumah peneroka Felda kini lebih besar dan cantik berbanding rumah beliau (Dzulkifli) sendiri.

‘‘Ini menunjukkan kemampuan mereka setelah menyertai tanah rancangan Felda. Kehidupan mereka lebih baik berbanding saya yang makan gaji dengan gred yang tinggi,’’ katanya.

Namun, Dzulkifli agak terkilan, pelbagai kejayaan dicapai itu tidak dihargai oleh segelintir peneroka yang mudah termakan hasutan pihak luar.

‘‘Kita buka beberapa lagi tanah rancangan selepas Jengka. Semuanya untuk keluarkan rakyat daripada kemiskinan hidup. Ramai peneroka berjaya dalam hidup mereka, tetapi segelintir tak berjaya itu kerana apa? Segelintir ini pula termakan hasutan hingga bertindak saman Felda,’’ katanya.

Dzulkifli membayangkan, tindakan segelintir peneroka yang vokal itu boleh menghancurkan usaha bekas Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein yang memperkenalkan entiti Felda kepada rakyat.

Berbalik kepada peruntukan RM347 juta untuk pembukaan Jengka itu, jika dinilai peruntukan pada masa ini bolehlah dianggarkan sekitar RM20 bilion. Bayangkanlah besarnya jumlah pinjaman dan peruntukan itu hanya semata-mata nak tolong para peneroka.

Menjawab pertanyaan, Dzulkifli berkata, pinjaman kerajaan pada pihak luar negara bagi membangunkan tanah rancangan Felda bukanlah perkara baru malah telah dibuat sejak puluhan tahun lalu.

‘‘Tapi ramai juga yang tidak tahu, pinjaman itu telah kira selesaikan pada tahun 2000 walaupun syarat dikenakan ia perlu dijelaskan pada 2013. Kerajaan juga telah buat pinjaman RM4.95 bilion untuk tanah rancangan di Johor Tenggara. Pinjaman ini juga telah kita selesai tahun 2000 iaitu 13 tahun lebih awal,’’ katanya.

Mengenai tindakan segelintir peneroka bertindak menyaman Felda di mahkamah, beliau berkata, mereka berbuat demikian kerana hasutan. Katanya, peneroka terbabit kebanyakannya tidak lagi menguruskan sendiri ladang mereka tetapi mengupah pekerja asing.

‘‘Kita tahu, kini ramai kalangan peneroka generasi pertama tidak lagi bekerja atau menguruskan ladang masing-masing. Mereka sudah mengupah para pekerja asing disebabkan kehidupan mereka bertambah baik dengan pendapatan lumayan,’’ katanya.

Apabila ini berlaku. peneroka terbabit tidak tahu apa sebenarnya berlaku di ladang-ladang. Jika masa dahulu, kalangan peneroka sendiri yang mengusahakan ladang, maka tumpuan dibuat lebih kepada kualiti buah.

Namun sekarang, apabila sudah mengupah buruh asing, para pekerja ini lebih tertumpu kepada berat buah sawit. Apabila ini berlaku, bayaran dari hasil kadar perahan sawit juga berkurangan disebabkan buah sawit yang hasilkan kurang berkualiti.

Berikutan itu, ada kalangan peneroka tidak berpuas hati dengan bayaran diterima kerana beranggapan buah sawit yang dihantar ke kilang banyak tetapi mengapa pula bayaran diterima mereka (peneroka) berkurangan. Ini disusul pula dengan hasutan pihak luar hingga mendakwa Felda telah menipu para peneroka.

Dzulkifli berkata, pihaknya sentiasa bersemuka dengan para peneroka bagi memberi penjelasan mengenai perkara tersebut.

“Apabila diadakan penerangan mengenai perkara ini, bukan semua peneroka yang hadir. Jika mereka tidak hadir, penjelasan dan pemahaman tidak dapat diberi,’’ katanya.

Bagaimanapun katanya, Felda sentiasa bersedia memberi penerangan dan penjelasan supaya perkara itu dapat diselesaikan dengan baik.

‘‘Usaha memberi penjelasan itu tetap diteruskan kerana Felda percaya ia dapat diselesaikan,’’ katanya.

Ditanya lagi mengenai siapa yang bakal meraih keuntungan dari tindakan saman itu, Dzulkifli berkata: ‘‘Tuan-tuan pun boleh nilai sendiri, siapa yang untung nanti, peneroka ke atau pihak luar?’’

Sempena sambutan Hari Peneroka, Dzulkifli berkata, Felda dan kerajaan tidak pernah menganaktirikan mana-mana peneroka.

Felda tidak mendapat apa-apa kerana semua yang dilakukan adalah demi golongan peneroka. Ini dibuktikan melalui langkah kerajaan yang sanggup meminjam termasuk dari negara Kuwait dan Jepun, semata-mata demi kesejahteraan para peneroka.

Hasilnya juga dapat kita lihat bagaimanapun kehidupan para peneroka kini bertambah baik.

Mengakhiri wawancara itu, Dzulkifli hanya berpesan: ‘‘Renungkanlah, sama-samalah kita (peneroka) renungkan. Kita ada saluran dan sepatutnya mencari jalan penyelesaian terbaik. Siapa yang bakal untung jika para peneroka Felda berpecah-belah hanya disebabkan hasutan luar.”

dipetik daripada http://www.felda.net.my 
Share this article :

+ comments + 1 comments

Anonymous
5 April 2016 at 12:17

Sbb byk klepet bodoh

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team