HUKUM BERHUTANG! Hutang PTPTN perlu dijelaskan segera!

9 Apr 20120 comments


HUKUM BERHUTANG


Dalam hadis diriwayatkan Imam Bukhari; "Sesiapa mengambil harta orang lain (berhutang) dan berniat akan membayarnya, maka Allah akan luluskan niatnya itu. Tetapi sesiapa mengambil dengan niat membinasakan dengan tidak membayarnya maka Allah akan membinasakan dia".
Sememangnya Islam prihatin apabila umatnya terbelenggu dengan hutang dan sentiasa menggalakkan umatnya supaya sentiasa berdoa dijauhkan daripada permasalahan hutang. Walau bagaimanapun, Islam masih memberikan kelonggaran untuk berhutang khususnya dalam keadaan darurat dan sangat-sangat memerlukannya asalkan ia mampu melunasinya. Contohnya, berhutang membeli rumah, kenderaan dan mencari ilmu pengetahuan.

Jemputan Ke
Seminar terbuka

Pilihanraya 13: Who stands for Islam?
Tarikh
Muslimin dan Muslimat Dijemput Hadir
- Masuk Adalah Percuma -



Walaupun Islam memberi kelonggaran berhutang namun wajib si berhutang menyegerakan pembayaran hutangnya. Kewajipan melunas hutang itu tidak akan terlepas walaupun seseorang itu melaksanakan ibadat-ibadat yang besar pahalanya. Islam menggariskan syarat-syarat tertentu terhadap hutang sehingga orang yang berhutang tidak boleh lari daripada membayarnya.

Hutang PTPTN perlu dijelaskan segera! Janganlah lalai membayar sehingga tertangguh begitu lama dan menyusahkan orang lain. Si berhutang dianggap zalim dan khianat jika sengaja mengelat membayar hutang apatah lagi menghasut orang lain mengelak dari membayar hutang. Sabda Rasulullah s.a.w:"Roh seseorang mukmin itu tergantung yakni dihalang daripada tempat yang mulia dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya dijelaskan". Begitu juga hadis diriwayatkan al-Nasa’ie r.a; "Demi Tuhan yang diriku di tangan-Nya, jika seseorang lelaki itu terbunuh di jalan Allah, kemudian dia dihidupkan semula, kemudian dia terbunuh lagi, kemudian dia dihidupkan lagi, kemudian dia terbunuh lagi dalam keadaan dia menanggung hutang, ia tetap tidak akan dapat masuk syurga, selagi hutangnya belum dibayar." Dalam hadis diriwayatkan Imam Bukhari; "Sesiapa mengambil harta orang lain (berhutang) dan berniat akan membayarnya, maka Allah akan luluskan niatnya itu. Tetapi sesiapa mengambil dengan niat membinasakan dengan tidak membayarnya maka Allah akan membinasakan dia".
Islam sering menasihatkan setiap umatnya agar berazam membayar hutang agar tidak dimurkai Allah. Jangan sesekali kita terpengaruh dengan hasutan kafir harbi chauvinist dan rasis DAP yang yang sentiasa menghasut umat Islam terutamanya para mahasiswa muslim melalak dan memberontak untuk mengelak dari BAYOR HUTANG!


PAS PIS PUS PON MEMANG SELALU LARI DARI HUTANG! Matlamat menghalalkan CARA!
: 15 April 2012 (AHAD)
Masa: 9.00 pagi - 01.00 petang
Tempat: Dewan Khilafah, 27A, Tingkat 1, Jalan Saujana Indah 4,
Seksyen U2, 40150 Shah Alam
Share this article :

Post a comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team