INDEKS RASUAH 2012: MALAYSIA KE TIGA DI ASEAN, KE SEMBILAN DI ASIA DAN KE 5 NEGARA-NEGARA ISLAM DI DUNIA!

10 Dec 20120 comments


Penambahbaikan ranking Malaysia dari kedudukan di tangga 60 pada tahun 2011 kini meningkat naik kepada tangga 54 bagi tahun ini berdasarkan Indeks Persepsi Rasuah (CPI), merupakan satu berita gembira yang patut dialu-alukan.
Lebih-lebih lagi apabila ranking terbaru tahun 2012 ini turut meletakkan Malaysia di kedudukan yang jauh lebih baik berbanding ranking ke 56 selama dua tahun berturut-turut pada tahun 2009 dan 2010.
280px-Table_of_Malaysia's_Corruption_Perception_Index
Tambah membanggakan kita, Malaysia berada di tangga ketiga terbaik berbanding negara-negara ASEAN dan berada di kedudukan ke-9 baik bila dibandingkan dengan negara-negara lain di benua Asia.
Manakala dari segi perbandingan dikalangan negara-negara Islam pula Malaysia berada di tangga ke-5 terbaik berkongsi kedudukan dengan Turki. Bagaimana pun Iran yang sering dijadikan model negara Islam oleh PAS pula jauh terperosok ke bawah di kedudukan 133. 
Kalau anda mahu membaca lebih lanjut fakta CPI ini, anda boleh lah rujuk di : Persepsi Rasuah 
Apa yang penting adalah penghayatan rakyat mengenai bahaya rasuah dan kesedaran pemimpin dalam membendung rasuah. Usaha yang berterusan oleh pihak Kerajaan perlu diperkemaskan lagi agar gejala yang dihina Agama ini terus dibendung dan dibanteras! 
Jangan jadi "Paku dulang, Paku serpih, mengata orang, dia yang lebih" 
Samo-samolah dengan pihak kerajaan membenteras gejala ini! 
Petikan akhbar- 
Petikan Akhbar PRK Galas lanjut: Pas Rasuah



Share this article :

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team