APA KATA PIMPINAN BERHUBUNG KENYATAAN KEBEBASAN BERAGAMA?

7 Nov 20124comments

Hukum Orang Yang Memeluk Agama Islam Kembali Kepada Agama Asalnya





Hukum wanita itu adalah murtad dan hendaklah disuruh istitab (taubat dalam masa tiga hari) dan jika masih tidak berbuat demikian, mengikut hukum Islam hendaklah dibunuh. 

Mengikut pendapat imam Abu Hanifah, orang itu hendaklah dipenjarakan sehingga mati.





KOMEN Ulama' PAS




Kebebasan Agama kepada Muslim? Silap Atau Sengaja!







Share this article :

+ comments + 4 comments

Anonymous
7 November 2012 at 16:59

gejala MURTAD nampaknya sudah menjadi penyakit/wabak yang sedang melanda umat ISLAM. rata rata orang memperkatakan tentang MURTAD tetapi malangnya belum kedengaran lagi ada pehak yang memberikan pandangan tentang bagaimana hendak membendung masaalah ini. masyarakat MELAYU lebih terarah bercakap akan sesuatu issue dari aspek sentimen namun diharapkan ada dari kalangan MELAYU yang dapat menceritakan sebab ianya berlaku. lebih mudah dirasakan untuk bertindak sebelum ianya berlakau berdasarkan sebab kejadian itu sendiri.

wallahu'alam

7 November 2012 at 17:03

Terima kasih atas pandangan..

Anonymous
7 November 2012 at 22:52

Pada pendapat saya, biarlah dilihat politik hari ini dari kaca mata ISLAM yang sebenarnya dan bukanya melihat ISLAM dari kaca mata politik. Justeru, tidak boleh tidak segalanya hendaklah berbalik kepada AGAMA sebab AGAMA adalah peraturan. Bagi AGAMA ISLAM, ianya hendaklah mengikut peraturan ISLAM, iaitu buat yang disuruh dan tinggalkan yang ditegah. Bangsa yang lain juga punyai AGAMA iaitu peraturan hidup bangsa itu sendiri.

ISLAM mempunyai peraturan hidup yang sangat indah lengkap dengan rukun dan hukumnya; IANYA sangat ‘ADIL dan disempurnakan dengan ‘adat, adab dan syarak. Satu persoalan yang ingin saya kemukakan untuk direnungkan bersama:

Mengapa kah hari ini tidak saperti hari semalam, ibu bapa hari ini tidak juga saperti ibu dan bapa semalam, serta anak anak hari ini tidak saperti anak anak semalam? Segala gala yang dapat dilihat hari ini adalah hasil dari perubahan hari ini dan semalam. Kita dididik oleh ibu dan bapa kita dengan peraturan ISLAM samada asasnya atau kesempurnaanya. Kenapa tidak kita mendidik dan membesarkan anak anak kita dengan peraturan yang sama? Ada kah salahnya jika dikatakan bahawa anak anak yang dilahirkan itu bersih ibarat kain puteh dan terpulanglah kepada ibu dan bapa mencorakkanya?

Hasil dari corak yang dilakukan oleh kedua ibu dan bapa, maka lahirlah generasi hari ini yang seolah olah tenggelam punca dan disebabkan kepercayaanya kepada ISLAM itu tidak diyakini, maka mereka seolah olah mencari satu kepastian sehingga mendorong mereka mencari peraturan yang lain selain ISLAM.

Sebagai rumusan, saya berpendapat SEGALANYA bermula dari rumah dan berpunca dari kedua ibu dan bapa. Ibu bapa tidak dapat menafikanya kerana kiranya asal benih yang baik, jatuh kelaut menjadi pulau.

Langkah yang paling baik saya kira adalah kembali kepada AGAMA (Perutaran) ISLAM yang sebenar dimana telah dibentangkan dua jalan iaitu ke SYURGA dan NERAKA dengan hanya melakukan yang disuruh dan tinggalkan yang ditegah. Ibu dan bapa TETAP memainkan peranan yang sama didalam melahirkan bangsa MELAYU yang penuh adab, adat dan syarak.

8 November 2012 at 02:40

Ya, setuju dengan pendapat tuan.. Islam itu Tinggi, Tiada lagi agama yang lebih tinggi daripada ISLAM..

Post a comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team