Tel Aviv bakal dihujani roket Hezbollah!

26 Nov 20120 comments

Fajr-5
Pemimpin Hezbollah Sayyed  Hassan Nasrallah memberi amaran bahawa ribuan roket bakal menghujani bumi Tel Aviv dan bandar-bandar dalam Israel jika Lubnan diserang. 

"Israel akan menerima bedilan roket Fajr-5 secara berterusan selama lapan hari di Tel Aviv dan bandar-bandar lain jika Lubnan diserang. "

Beliau berkata pengumuman mahu menyerang Israel selama lapan hari itu merujuk kepada tempoh keganansan tentera Yahudi tersebut terhadap penduduk Gaza yang berakhir dengan gencatan senjata selepas campur tangan Mesir lima hari lalu. 

Akhbar tempatan melaporkan roket Fajr-5 seberat 175 kg merupakan senjata paling kuat dan peluru jarak jauh yang pernah dilancarkan Gaza sejauh 75km dan mampu membedil Tel Aviv dan Baitulmaqdis. 

Kumpulan pejuang Hezbollah mempunyai lebih 50,000 peluru termasuk mortar yang berupaya menghancurkan Tel Aviv. 

Untuk rekod, Lubnan merupakan sebuah negara yang terletak di timur laut Mediterranean, berkeluasan seluas 10,452 kilometer persegi. Ianya terbahagi kepada enam wilayah iaitu Beirut, Bekaa, Liban-Nord, Liban-Sud, Mont Liban dan Nabatiye. Lubnan berjiran dengan Syria di utara dan timur manakala Israel adalah di bahagian selatan.


Jumlah penduduk di Lubnan adalah lebih kurang seramai 4 juta penduduk. Terdapat sejumlah 400,000 pelarian Palestin yang tinggal di Lubnan. Majoriti penduduk adalah berketurunan Arab (95%) dan selebihnya adalah kumpulan minoriti seperti Armenia, Assyrians, Kurd dan Chaldean.

Inilah dia Roket  Fajr-5 yang juga digunakan Hamas di Palestin 





  • Roket Qassam
  • Dikembangkan dan digunakan oleh sayap bersenjata Hamas, Brigade Al-Qassam
  • Memiliki jangkauan 15 kilometer.
  • Roket artileri baja
  • Hulu ledak dengan berat maksimum 10 kilogram
  • Roket Qassam 1 berdiameter 60 mm, dapat membawa hulu ledak 0, 5 Kg dan memiliki jangkauan maksimum 3 km.
    Roket Qassam 2 berdiameter 150 mm, dapat membawa hulu ledak 5 sampai 7 Kg dan memiliki jangkauan maksimum 8 Km.
    Roket Qassam 3 berdiameter 170 mm, dapat membawa hulu ledak 10 kg dan memiliki jangkauan maksimum 10 Km.
Share this article :

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team