BERITA GEMBIRA BUAT PENJAWAT AWAM, TETAPI PERLULAH DENGAN KAJIAN YANG TERPERINCI!

21 Nov 20124comments


Naik gred secara automatik diperluas: KSN

Begitulah kira-kiranya yang difikirkan oleh Datuk Seri Ali Hamsa yang sedang menunggu Laporan Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam (SKMTPA) yang dipengerusikan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi.

Perkara ini ternyata punya baik dan buruknya. Ada sesetengah tempat pekerjaan sememangnya memerlukan Naik Pangkat secara Time Base kerana terdapat ruang yang sangat sedikit bagi penjawat awam tersebut untuk dinaikkan pangkat dek kerana jumlah mereka yang ramai umpanya guru yang mempunyai ketumbukan sekitar 400,000 orang. 

Walaubagaimanapun, sekiranya ianya dilaksanakan di tempat kerja yang seimbang (Iaitu tidak terlalu ramai dan tidak terlalu sedikit nisbah penjawat awam dengan pangkat yang disediakan) , ada baiknya persaingan secara positif bagi kenaikan pangkat dilaksanakan dan bukan Time-Based. Hal ini kerana , ia akan dapat meningkatkan taraf kompetensi seseorang penjawat awam sekaligus meningkatkan kecekapan jabatan dan negara. 

Sekarang ini, banyak perubahan telah berlaku di dalam sektor awam, tetapi masih ada lagi ruang transformasi untuk dilaksanakan.

Kerajaan memerintah sentiasa mengambil berat tentang kebajikan penjawat awam. Tidak seperti seorang pemimpin DAP yang pernah mengatakan akan membuang sebahagian penjawat awam daripada sektor awam.  

MHS mengucapkan selamat maju jaya kepada semua penjawat awam. 


Kewibawaan anda , sejahtera negara!


BERITA PENUH: 

Kluang: Seramai 1.42 juta kakitangan awam berpeluang menikmati kenaikan gred tanpa temu duga berikutan cadangan kerajaan memperluaskan kenaikan gred secara automatik.
Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ali Hamsa, berkata cadangan menaikkan gred berdasarkan ‘time base’ itu sedang diteliti sebelum dilaksanakan untuk semua sektor awam. 
"Cadangan ini sedang dikaji dan kita akan perkenalkan secara menyeluruh selepas semua kekangan terutama dari segi perbelanjaan dikaji sepenuhnya. Kita kena ambil kira hasil dan perbelanjaan negara,” katanya. 
Beliau berkata pihaknya perlu menunggu laporan Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam (SKMTPA) yang dipengerusikan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi.
"Suruhanjaya khas itu sedang mengkaji cadangan berkenaan dan akan menyerahkan laporan mengenai skim kerajaan serta perkhidmatan awam pada 31 Disember nanti," katanya.
Beliau berkata demikian ketika sesi soal jawab pada Majlis Amanat dan Sesi Interaksi bersama Penjawat Awam Daerah Kluang, di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) Kampus Wilayah Selatan, di sini semalam. 
Sebelum ini, hanya penjawat awam di sektor pendidikan dan kesihatan menikmati kenaikan gred berdasarkan time base tanpa perlu menghadiri temu duga.

Share this article :

+ comments + 4 comments

Anonymous
21 November 2012 at 08:29

Yang kaki mengulau, seleweng, pengkhianat nanti automatik naik pangkat jugak yerk!?
Waaahhh..! Seronoklah org2 pas dan pkr, sebab hampir 50% mereka berada sebagai penjawat awam.

Anonymous
21 November 2012 at 09:03

bila orang dakwa ramai penjawat awam sokong PR, saya rasa sedih kerana selalunya kenyataan dibuat secara am. Masih ramai kami yang menyokong kerajaan. Kami mahu rezeki yang diberkati, tahu bersyukur dan berterima kasih. Kami orang yang bersederhana, tidak menunjukkan political preferencial kami (hanya di peti undi). Orang macam kami, buat kerja dan laksanakan amanah. Janganlah kerana mereka lebih vokal, dianggap mereka ramai.

Anonymous
12 December 2012 at 15:50

Pehjawat awam yang anti Kerajaan ni memang pelik perangainya! Mungkin ada sebab yang sahih , tetapi walau apa pun mereka "membakar kelambu kerana marahkan satu dua ekor nyamuk"! Agaknya kita kena tengaok "nyamuk-nyamuk" yang berkeliaran sekarang yang mungkin suka buat "serangan dan keputusan" ikut suka , bagaikan organisasi yang dipimpin mereka tu macam mak bapak mereka punya! Aku pun penjawat awam juga, masih lagi bertahan dengan serangan "nyamok-nyamok" ganas yang buat keputusan ikut suka mereka. Tapi aku sayangkan kerajaan UMNO kerana aku berjaya kerananya! Aku sayangkan bangsaku. Tolonglah tengok-tengokkan "nyamuk-nyamuk" tamak haloba yang bermaharaja lela sehingga memyebabkan ramai orang benci dengan UMNO! Tolonglah pantau "bos-bos nyamuk " hisap darah yang sadis dan tamak ni! Merekalah perosak kepercayaan orang UMNO secara senyap.

Anonymous
6 January 2013 at 18:13

Ini kan berita baik, tiasa kena mengena dengan politik. Ada penjawat awam bekerja dengan baik tetapi nasib tidak menyebelah dia. Peperiksaan sudah lulus, interview telah 3 kali , rekod kerja memuaskan, tiada tindakan disiplin tetapi masih kekal di gred lama. Ada pula itu, masih di tahap pekerja kontrak, pekerja sambilan , memangku jawatan kanan dan sebagainya. Anggaplah ia sebagai rezekki kurniaan allah. Sedikit rasa syukur akan menambahkan rezeki yang lebih besar. amen

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team