IBADAH@MHS:AMALAN KITA, TERIMAKAH ALLAH?

17 Nov 20121comments

IBADAH DAN AMALAN BAIK KITA, TERIMAKAH ALLAH? 
 MHS berdoa agar amalan kita diredhai ALLAH S.W.T , Amin ya rabbal alamin. ... 
Beribadat memerlukan perasaan rendah diri dari dalam hati terhadap Allah swt, di samping rasa takut dan tunduk, dan beribadat dengan penuh rasa pengabdian diri kepada Allah swt. Oleh itu di samping kita melakukan melalui perbuatan, kita mesti juga lakasanakan dengan hati yang ikhlas semata-mata kerana Allah swt.
Antara perkara-perkara yang perlu diikuti bagi melaksanakn ibadat ialah:
1. Ikhlas- ertinya hendaklah ibadat yang dikerjakan jangan kerana mengharapkan pemberian dari Tuhan, tetapi kerjakan ibadat itu semata-mata kerana perintahnya dan kerana ketaatan sebagai hamba yang diciptakan olehNya.
2. Meninggalkan riya'. ertinya janganlah ibadat itu tersebab kerana malu kepada manusia atau supaya dilihat atau dipuji oleh orang.
3. Bermuraqabah, ertinya supaya kita yakin bahawa Tuhan itu melihat dan selalu ada di samping kita melakukan ibadat itu, sehingga datang malu dan sopan kita kepadaNya dalam melakukan ibadat tersebut.
4. Jangan keluar dari waktunya, ertinya hendaklah ibadat itu dikerjakan di dalam waktu yang tertentu, sedapat mungkin dikerjakan di awal waktu yang telah ditetapkan seperti dalm urusan menunaikan fardhu solat di awal atau apabila masuk waktu.
Share this article :

+ comments + 1 comments

3 March 2021 at 04:52

Thank you for this very good site, really a mix of good and interesting ideas. Above all, keep it up. Good luck
cordially

Voyance gratuite

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team