PELAMPAU KAUM! SIAPA LEBIH RACIST?!!#malaysia

12 Nov 20123comments

PELAMPAU KAUM! SIAPA LEBIH RACIST?!!


FAKTA 

Peratus majikan swasta yang dikuasai oleh Kaum Cina ialah 80% daripada pasaran majikan-pekerja sektor swasta di Malaysia. Populasi Kaum Cina hanyalah 20%.

Peratus majikan swasta yang dikuasai oleh Bangsa Melayu ialah 15% dan Kaum India hanya 3%, selebihnya 2% lain-lain. Sedangkan populasi Rakyat Bumiputera ialah 65% dan India hanya 8% selebihnya 7% kaum lain. 
Lanjut: Zalim 

Hasil kajian
Dalam sektor swasta, peluang pekerja Bumiputera tidaklah sebaik pekerja keturunan Cina atau India. Malah ada diskriminasi secara halus terhadap Bumiputera.
Baru-baru ini, dua orang penyelidik – Dr Lee Hwok Aun dari Universiti Malaya dan Dr Muhammed Abdul Khalid dari Universiti Kebangsaan Malaysia keluarkan hasil kajian bersama mereka berkenaan diskriminasi kaum dalam guna tenaga sektor swasta.
Portal berita Malaysian Insider, petik laporan mereka sebagai berkata, majikan swasta bagi lebih banyak keutamaan kepada pemohon Cina berbanding rakan Melayu mereka.
Ini, kata Malaysian Insider, membuktikan yang diskriminasi kaum adalah kekunci kepada proses pengambilan pekerja oleh sektor swasta.
Kata laporan itu lagi, kemungkinan graduan Cina dipanggil temu duga berdasarkan resume yang mereka hantar adalah lebih tinggi daripada graduan Melayu. 
Kajian mereka dapati, majikan lebih cenderung kepada pemohon Cina, khasnya kerana faktor kesesuaian dan ciri-ciri tersembunyi yang tidak disebutkan dalam syarat permohonan jawatan. 
Majikan swasta, yang majoritinya bukan Bumiputera, lebih memilih apabila mengambil pekerja Melayu.
Diskriminasi pemohon Melayu
Akibatnya, tidak banyak pemohon Melayu yang dipanggil temu duga, apatah lagi diambil bekerja, walaupun kelulusan dan pengalaman kerja mereka serupa dengan pemohon Cina.
Penyelidik Melayu-Cina itu dapati, di mana pemohon Cina dan Melayu mendakwa mereka fasih bahasa Cina dan lulus daripada universiti yang dikawal oleh orang Cina atau oleh orang asing, pemohon Cina masih diberi keutamaan. -BH 

Tuntutan Dong Zhong seperti mahu Sejarah Negara Cina diajar di SJKC disifatkan langsung tidak masuk akal dan mengarut!

PERSOALAN

1. Apakah kaum ini akan berubah selepas mendapat kedudukan dalam sistem Politik Negara atau menjadi lebih parah lagi dan akan menjadi lebih zalim kepada bangsa-bangsa lain?

2. Apakah kedudukan sosio politik sekarang merugikan kedudukan kaum Cina , sedangkan ekonomi terus dicengkam oleh kaum ini?

3. Mengapa mereka mendesak hak mereka dipertahankan sedangkan hak Kaum Melayu dikurangkan dan kemudian menyatakan "Ini barulah adil?"

MHS pohon rakyat untuk faham dan rungkaikan! kepada Bangsa Cina, kami bangsa Melayu berasa sedih dengan permainan yang dimainkan oleh NGO dan Pemimpin Politik anda mainkan !!!!!!
Share this article :

+ comments + 3 comments

Anonymous
12 November 2012 at 02:44

rakyat mesti bangkit menentang dong zhong ini terutama bumiputera dan melayu..... kalau tuntutan dong zhong diluluskan sama seperti malaysia di cinakan seperti negara cina....

Bon Long
12 November 2012 at 21:03

Kepada kaum cina pendukung komunis dan zionis di tanah melayu ini...
Lu ketawalah puas-puas...
Lu kumpul harta lu cukup-cukup...
Lu tekan bangsa gua habis-habisan...
Sampai satu waktu nanti,muka lu smua pucat lesi..
Lu meraung pun tada guna..
Lu akan rasa sesal untuk hidup.

13 November 2012 at 03:10

Sabar bro, sabar.apa yg MHS kesalkan adalah puak2 pelampau dalam kaum tersebut seperti dong zhong ni.

Post a Comment

Kami tidak bertanggungjawab dengan komen anda. Silalah komen , jangan mengomel. MHS cadangkan agar tuan/puan gunakan nama tak kisah lah panggilan atau sebenar. Tak perlu lah pakai anonnymous/anon. itu lebih beretika...


 
Support : Copyright © 2012-2020. MHS - All Rights Reserved: MyHomeSoil Design Team